Jag ska riva upp ett golv i en "stuga" jag har i södra Europa. Det är en krypgrundslikande lösning med betongbjälklag.

Idag har bjälklaget sett uppifrån,
trägolv
Utgjutna betong reglar på CC 300 och mellan dessa luft.
betongbjälklag
kryp utrymme

Jag har problem med att golvet luktar illa (troligen pga. av fukt underifrån).
Hade därför tänkt att riva bort det, fyllt luftrummen med lättbetong och sedan flytspackla.
Avsluta med ett vinylgolv (samma som vi har i övriga huset).

Arbetet kändes ganska enkelt.

Men efter en vinter så inser jag att det vore skönt med golvvärme (kopplad mot en värmepump). Ja det blir "kallt" även i delar av södra Europa😊.


Jag har totalt ca 180mm att använda från betongbjälklaget till undersida vinylgovlet. Jag vet inte hur mycket det befintliga bjälklaget tål i belastning. Jag behöver bila bort "betong reglarna" och ytan under är inte plan så jag måste fylla med något för att få det jämt om jag skulle använda cellplast. Vinylgolvet gör att jag inte kan använda spårfrästa skivor utan att lägga något ovan skivorna. Och jag vill helst undvika trä eftersom jag har problem med att allt virke börjar lukta efter ett tag (fuktigt både inne och ute).

Några tips och idéer på olika lösningar?

(Ena bilden tagen under trägolvet i hålrummet som jag tänkte fylla med lättbetong.)
 
  • Bild på träkant och sand med potentiell mögelskada eller smuts vid väggkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett måttband i ett kvadratiskt hål i ett trägolv, betong under. Inspektion eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.