Hej.
Vet inte om avdelningen för frågan är rätt, men detta är det närmaste jag hitta...

Gäller mitt badrum, Storlek ca 9,5m2, där jag nu bilat bort den gamla betongen, och ersatt avloppen, och gjutit igen hålet i grundplattan med grovbetong.

* På "grundplattan" kommer vattenrör att läggas till respektive ställe, och detta kommer att gjutas in i ca 50-70mm EPS Betong.
* På detta kommer värmegolvet att läggas (Vattenburen) samt ett mindre armeringsnät.

Frågan.....
Problemet jag har, är, vad ska jag gjuta in golvvärmen i?? (Höjd till Golvnivå från EPS betongen ca 80-100mm??
* JAG hade tänkt göra såhär.... Montera golvvärme och armenring på EPS betongen, gjuta in den i typ finbetong, lämna ca 40-50 mm till golvnivå som plattsättaren får flytaspackla för fall etc.... MEN.......
- Snickaren säger att jag ska flyta in golvvärmen, för om jag använder betong (av ngt slag, typ finbetong) så måste jag vänta ca 2 månader innan plattsättaren kan flytspackla och lägga plattor på grund av krympning...(??)

- Plattsättaren sger att jag ska gjuta in golvvärmen, för annars blir det SVINDYRT att flyta 80-100mm....

Så, nu ställer jag frågan till ER..... hur ska jag göra??? Vad har ni för tips?? Hur har ni gjort??

Tacksam för svar.... // Roy
 
Inga problem att lägga den i EPS om du lägger den högt och så kör du tjockare platta med det. Så har min bror gjort och så ska jag göra i höst.
 
Huggan... ok, så om jag gjuter upp med EPS "högt", sen lägger ut armering, lägger på golvvärmerören, och täcker med EPS?? Sen bara flyta på??
 
Du gjuter bara en gång med EPS och får då ha satt ut armeringsnätet med slangen i rätt nivå med distanser. Sen ett vanlig flytspackling på det inom 3 dagar.
 
Hos oss gjöt dom in golvvärmen i lecakulor och efter det flytspacklade dom.
 
Slangen ska INTE gjutas in i Eps-betongen (eller Lecakulor heller) då den har en isolerande effekt. Gör så här uppifrån och ner: 1-2 cm flyt, 7-8 cm betong med ingjuten armering+gv-slang och sedan resten EPS ner till botten.
 
Fel, inga problem att gjuta in i EPS-betong så länge man lägger den vid ytan som jag sa. Är beprövat och funkar utan några problem.
 
"Golvvärme skall aldrig läggas i EPSCementmassan. Eftersom EPSCementen i sig själv är värmeisolerande kan i sådant fall inte värmen spridas från massan upp till golvets yta på optimalt sätt."



Ovanstående är hämtat från eps-cements sida. Funkar säkert ändå om man lägger den så att den syns. Hade i såna fall skrapat rent runt slangen så att denna kan omslutas av flytspacklet för bästa värmespridning. Sen ska man ha i åtanke att eps-cement kostar betydligt mer och bara har hälften så bra isoleringsegenskaper som cellplast så bäst är nog att gjuta en betongkaka på just cellplast.
 
Som sagt, inga problem att gjuta in i EPS-betong så länge man lägger den vid ytan som jag sa. Är beprövat och funkar utan några problem.
 
Jeppeknaster: Inga prioblem att gjuta in i gv-lang i betong, nackdelen är bara brinningstiden. ca 2 månader. Innan det kan flytas och beläggas med Klinker...därav vill jag helst, frångå just det.
Just nu ligger det närmast att spåra i EPSen, och sedan lägga gv-slangen i spåren, armering ovanpå. och sedan flyta in allt med ca 30-40 mm flyt. Då får jag ca 100-110 mm EPS i botten.
 
Såg det i den andra tråden:) Det bli nog jättebra, gör nog så själv när det är dags
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.