Hej

Grunden gjuts nästa vecka och vi ska sätta in ett golvuttag (Garo nr 1896871) med tillhörande flexslang som är godkänd för ingjutning. Hämtade prylarna hos elektrikern häromdagen. Golvuttagets höjd är 75 mm. Betongen är 100 mm och parketten 13 mm, alltså bör uttaget byggas upp 38 mm för att komma i nivå med överkant parkett. Min idé är att ställa uttaget på en cellplastbit som är 38 mm.
Jag har fått två olika tips:
1. Gjuta in uttaget själv med finbetong innan grunden gjuts, åtminstone "foten" på golvuttaget.
2. Fräs in uttaget i en cellplastbit. Det blir i så fall en "låda" som omsluter golvuttaget, uttaget ska sitta på rätt höjd och cellplastlådan ska vara högre än 113 mm för att undvika att det rinner in betong i lådan. När grundens betong har brunnit, tar jag bort cellplasten och lägger finbetong runt golvuttaget. Fördelen med detta sätt är att det går att justera uttaget på rätt höjd.
Några kommentarer och tips?
Finns risk att cellplasten (tre lager 100 mm Thermisol pressas ihop när grunden gjuts? I så fall är det märkbart?

Om detta bör ligga under "el" så får det gärna flyttas.
 
Jag kan tillägga att jag funderar på att byta ut mässingslocket (hela överdelen som sitter med två skruvar) mot en bräda (plyfa eller liknande) under gjutningen.
 
Hur gick det med detta? Hur fick du till höjden olotor?
 
Ledsen kuggmodul, missade din fråga. Hursomhelst byggde jag upp in uttaget med cellplast runt hela uttaget och fick till en perfekt höjd. Inga problem med att betongen mosade cellplasten.
 
Jag står inför ett liknande projekt men jag ska ha slipat betonggolv och är lite fundersam på hur man kan lösa det med golvuttaget från Garo?
 
P Panelmannen skrev:
Jag står inför ett liknande projekt men jag ska ha slipat betonggolv och är lite fundersam på hur man kan lösa det med golvuttaget från Garo?
Hur gjorde du, Panelmannen? Jag ska också ha slipat betonggolv med ingjutet uttag.
 
Det vart tyvärr inget uttag,
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.