Jag har i ett pumphus på gården bilat upp ett hål där jag vill sätta golvrunn, ska bara användas som säkerhet om pumpen skulle sprängas och på så sätt spruta vatten, så ingen dusch eller så. En tvättmaskin blir det nog också.
Hål i betonggolv förberett för installation av golvbrunn i ett pumphus, synligt grus och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är, hur gör jag? Jag kommer senare flytspackla och lägga klinker. Plattan ligger direkt på mark, inga tätskikt. Det börjar bli kallare och jag vill inte heller använda betong då det ska väl brinna någon månad innan jag kan flytspackla? Och snart blir det väl för kallt för att använda betong (södermanland).

Har funderat på EPS men är det lika bärande som betong? Plattan är ganska så uselt gjord så vill gärna ge den så mycket stöd som möjligt. Läste någon som använde ARDEX A 34, är det ett alternativ?
När ni vält spridit er visdom om vad jag ska gjuta med, vilken höjd ska jag gjuta brunnen på? Ska som sagt flytspackla och klinkra sen, hur mycket ska den sticka upp över den ojämna plattan?
 
Finns snabbruk som du kan lägga men smakar det så kostar det,
Själv hade jag grävt ur lite mer så jag fått ett bra upplag under brunnen.
lagt grovbetong och fått till en hyfsat slät yta som det går att montera brunnen på alternativt trycka ner brunnen i betongen och ha en jigg i trä för att fixera höjden. sen hade jag klämt i en säck Weber 318 golvbruk runt brunnen, då får du en snabb yta uppåt och kan lägga tätskikt nästan direkt.

Höjden kan jag inte hjälpa till med då det är mätning av bef som avgör höjden för hur mycket spackel som krävs för att få fall mot brunnen, eller om det bara är en extra försäkring så du hoppar över fall mot brunnen och bara ska ta max inflöde från inkommande vatten då kommer brunnen att sitta fint på nästan vilken höjd som helst.
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.