Läser om T2 blå 20W/m och Kelvins motsvarande med 18W/m att man kan lägga dessa i betong.

Förstår att det blir trögare än inspacklad värmetråd ovanpå plattan men att gjuta in skulle förenkla processen då allt blir klart vid gjutning. Kostnadsmässigt är det ett mycket billigare alternativ än vattenburet (fritidshus som mestadels ska brukas vår - höst).

Endast tänkt som komfortvärme i mitt fall. Huset ska primärt värmas på annat sätt.

Någon som har erfarenhet av eltråd ingjuten i en vanlig 100mm tjock betongplatta?
Najar man kabeln i armeringen?
 
Bara en tanke. Värmekablar går sönder ibland. Då är det kört. Golvvärmeslang går väldigt sällan sönder, för att inte säga aldrig.
 
Ja du najar tråden i överkantsarmeringen för att få den så nära ytan som möjligt. Detta är en vanlig metod för att få komfort värme i tex. badrum.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Mikael_L
Jag sticker ut hakan lite och påstår att det inte blir någon speciellt avgörande skillnad på om slingan ligger grunt eller lite djupare in i plattan.
Särskilt om det gäller golv med någon lätt isolerande golvbeläggning över, typ trägolv, laminatgolv eller plastmatta.

Gäller det klinkergolv direkt på betongen eller rå betong kan det kanske upptäckas en marginell effekt.

Så tror jag då. Jag misstänker alltså helt enkelt att betongplattan har så gott som samma temp rätt genom sitt tvärsnitt oavsett var värmeslingorna ligger.


edit:
Detta till trots så skulle jag nog själv ändå göra som Matti_75 skriver, naja ovanför armeringsmattan.
(eller kanske på det undre järnet i mattan för att få lite skydd av det övre järnet från betonggjutarnas skor.)
Men det har inte bara med värmen att göra, utan även för att värmeslingan skulle man antagligen bara skada ifall man inte sätter den sist av allt innan betongen kommer.
 
Redigerat:
Tack för svaren
Lutar åt att vi lägger i eltråd i plattan
Klokt att dra tråden på undre järnet så vi inte skadar den vid gjutningen
 
  • Gilla
Vadis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.