Vi håller på med ett badrumsprojekt. och när det gamla golvet revs upp till torpargrunden visade det sig att torpargrunden var ganska låg i denna delen av huset dår berget sticker upp på sina ställen. Istället för att regla upp ett tjockare bjälklag funderar jag istället på att fylla igen grunden och gjuta. Det känns som det blir enklare då huset har "satt sig" och reglingen skulle bli ganska krånglig.

Problemet är dock att golvreglarna av trä sträcker sig in i rummet jämte så jag kan ju inte gärna ta bort dem. Är det nägon som vet om man kan låta bjälklaget vara kvar och helt enkelt gjuta in det? Om ja är det något speciellt man skall tänka på?
 
Troligen så är det ingen bra idé. Det finns stor risk att du får fuktvanding upp genom betongen och att bjälkarna då murknar.

På 70 talet och en bit in på 80 talet (tror jag?) var det ganska vanligt att man gjöt in syllen i bottenplattan. Ofta var det dessutom då tryckimprengerade bjälkar. Detta ger numera oerhörda problem med mögleskador och murkna illaluktande tryckimprengerade bjälkar. Desa byts numera ut till ganska höga kostnader.
 
Tack för svar, misstänkte nästa det. Får försöka komma på något bra sätt att växla av dem och ta bort dem som ligger i vägen innan gjutning. Får nog konsultera en snickare på plats så inte hela huset rasar bara. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.