Hej.

Ska bila upp min källare och göra nya golvbrunnar. Undrar om jag ska använda dom oranga markrören eller om dom vanliga grå avloppsrören blir bra. Vill helst använda dom eftersom jag vill dra 75 mm rör och markrören har endast 110 mm eller större. Ska jag ha plastgolvbrunn eller gjutärn?.


Mvh Hugo
 
Krilleman
75 finns ju som sagt bara i grå variant, så fortsätt med gråa 110 rör också om du behöver den ha den dimensionen! Dom oranga markrören är tjockare i godset, och ibland billigare men finns just bara i 110 och uppåt. Värt att kolla om du inte redan handlat!

Golvbrunnen köper du dig en i plast. Jag rekomenderar Purus med 75 sido eller botten-utlopp beroende på vilken höjd du lägger avloppet på i golvet.
 

Bästa svaret

Du skriver "gjuta in" i rubriken. Betänk att de gråa rören finns i två varianter, EN 1451B resp EN 1451BD (beteckningen står på muffen). Endast BD-varianten är godkänd för ingjutning/markförläggning. Bauhaus/Hornbach och liknande säljer mig veterligt bara B-varianten (dessa har tunnare gods och är därför billigare).
Markrör (orange) typprovas mot en annan norm, EN 1401. Denna ställer inte samma krav på temperaturtålighet som EN 1451. Tillverkaren har därför större frihet att välja material. Rent praktiskt kan detta medföra att om man bygger med markrör ända fram till utslagsplatsen så kanske avloppet inte står pall för att man t.ex. häller av en femliterskastrull med kokande potatisvatten rakt ner i avloppet. Knappast relevant för golvbrunnar i en källare, men jag ville ändå nämna saken.
 
  • Gilla
PerElvis
  • Laddar…
Sorry, nattens inlägg blev en smula otydligt. B-rören är godkända för ingjutning, däremot inte för markförläggning. Att gjuta in B-rör i mark är eventuellt ok enligt reglerna, men jag skulle inte göra det.
 
En guide som förklarar detta finns här, skulle vara intressant med någon uppställning vad man hittar hos byggvaruhusen. Om jag minns rätt är det Bauhaus som kör Marley (stavning?) och när jag tittar efter ser jag att vissa delar verka märkta (500mm kortrör, vissa övergångar)

Någon som har koll på standarden som tex Hornbach, beijer, byggmax och k-rauta?
 
Krilleman
Wawin har man aldrig problem med! d^_^b

Är det inte så att byggvaruhusen köper in partier efter där det är billigast?!
 
M myrstack skrev:
En guide som förklarar detta finns här, skulle vara intressant med någon uppställning vad man hittar hos byggvaruhusen. Om jag minns rätt är det Bauhaus som kör Marley (stavning?) och när jag tittar efter ser jag att vissa delar verka märkta (500mm kortrör, vissa övergångar)

Någon som har koll på standarden som tex Hornbach, beijer, byggmax och k-rauta?
Testa HÄR i stället: https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.