Hej.

Vi har rabatter gränsande till gräsmatta i relativt snirkliga former där vi har en idé om att sätta vanliga 1dm3 granitknott efter varandra så att denna rad utgör kantsten. Min tanke är att man gräver ett dike som är ca 250 djupt, lägger ett lager 16-32 i botten och därefter fyller med grovbetong som knotten sätts i. Eventuellt kan betongen även bilda fog mellan stenarna.

Är det genomförbart? Spräcker markfrosten det i bitar? Finns det andra risker/nackdelar som jag inte tänker på?
 
Ingen som har någon tanke?
 
Hallå,

Jag gjorde något liknande för något år sen fast med storgatsten. Fick ett tips av en som sysslar med sånt att använda en torr blandning av grovbetong och sand/grus (jag har kört cirka 30-40 % betong i blandningen). Enklare att justera höjd och foga stenarna utan att kladda ner dom. När man är nöjd är det bara att spola av stenarna, då blir blandningen samtidigt fuktig och börjar stelna.

Har mest använt betongblandningen till att foga med och nöjt mig med att ställa stenarna på 0-32. Storgatsten en är tillräckligt stabil i sig för att de inte ska röra på sig när man går på dem men använder man gatsten krävs det kanske att man ställer dem i betong.
 
Hej

Tack för svaret. Hur har dina stenar klarat vintrarna? Har markfrosten skadat fogarna?

Jag har väldigt svårt att bestämma mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.