Bakgrund
Vi ska snart börja renovera ett äldre hus med timmerstomme från början av 1900-talet, som idag värms av direktverkande el. Då vi planerar att bosätta oss permanent i huset känns inte el som något hållbart alternativ, vi planerar därför att sätta in bergvärmepump och ett vattenburet uppvärmningssystem med golvvärme i bottenvåningen. Det golv som ligger idag är kallt och behöver riktas upp då det lutar. Har som jag ser det två alternativ..

Alternativ 1
Riva upp befintliga golvet och riva ur befintligt bjälklag. Därefter lägger vi en fuktspärr på marken, och reglar därefter upp ett nytt golv. Golvvärmekassetter typ http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=1940 läggs mellan de nya bjälkarna.

Hur mycket isolering krävs och hur mycket luftutrymme behöver man mellan marken och reglarna?

Alternativ 2
Riva upp golvet och bjälkar och göra plats för en ”modern” platta inne i den befintliga grunden. Med singel, cellplast (30cm), och en betongplatta (10cm) inkl. golvvärme. Då vi önskar samma golvhöjd kommer plattan gjutas mellan timmerstommen.(skiljs med papp)
Här är ett exempel på denna lösning http://ostragarden.blogspot.com/

Vore väldig intressant och få lite diskussion kring dessa två alternativ.
Tänker främst på det totala kostnadsläget, fuktproblematiken, värmeeffektiviteten och egna erfarenheter!

Bifogar en bild som vi tagit i befintlig grund..
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på med ungefär samma sak, jag har rivit ut golvet och kommer troligen att satsa på att regla upp det igen. Jag gräver bort jord och tar bort stora stenar för att kunna få plats med avlopp, sedan så blir det makadam med plast ovanpå. Jag är också intresserad av om någon har några tips eller liknande.
 
Sitter i husköpartankar & har samma problem på den kåken vi tittar på.
Hade en besiktningsman där idag & hans råd var att gjuta en ny platta i torpargrunden för att eliminera framtida bekymmer.
Som tur är så behöver vi bara gjuta 1/3 del då resten är betongrund.
Snittkostnaden hos entrepenad ligger på ca 3000 kr/m3.
Är det någon som har mer info så är jag tacksam.
 
Vi gjorde just det på vårt första husprojekt, ett 1800-tals torp. Vi valde att sätta ett nytt bjälklag, eftersom timmerstommen i ytterväggarna var kvar kändes det bäst att fortsätta ha ventilation under grunden. Har ingen aning om det spelar nån roll men eftersom timret var tokfriskt och huset i övrigt inte hade några skador kändes det som en dålig idé att inte bygga en likadan grund som den som hållit huset friskt i över 100 år. Dessutom sparade vi skorstenen som stod på en stenkista som det var enklare att bygga in än att på nåt sätt gjuta runt och där ingen fuktspärr skulle gå att lägga.
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
Jag följer denna tråd med intresse eftersom jag själv så småningom behöver göra om golven i ett gammalt hus.

Inom byggnadsvården brukar man väl generellt avråda från att gjuta i gammalt hus eftersom det kan leda till fuktproblem. Samtidigt har jag fått intrycket på detta forum att de flesta renoverare gärna vill gjuta igen grunden. Motiveringen är ofta att man därmed vill undvika fuktproblem! Detta tycker jag är väldigt motsägelsefullt! Eftersom gjutning är ett relativt stort och oåterkallerligt ingrepp så undrar jag vilka som är fördelarna med att gjuta och varför det tycks vara en ryggmärgsreflex hos de flesta renoverare att gamla grunder ska gjutas igen.
 
PS till Jonaz: Golvvärme och brädgolv anses nog inte vara den ideala kombinationen. Träet torkar och krymper och blir stora springor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.