Jag hade tänkt gjuta om alla golv i källaren, dels för att jag bilat upp mycket för avloppsbyte och dels för att få ett rakt golv, men ett av rummen känns mindre roligt att bila upp helt. Pannrummet är det enda golvet (hittills) som innehåller en hel del armeringsjärn, vilket då gör det sanslöst drygt att bila upp jämfört med övriga golv. Det måste dock lösas på något sätt och jag funderade på en lite fusklösning.
Se bilder:

Betonggolv med bilade uppdelningar och grus i ett under renovering pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk illustration av golvsektion med grön betong och röd flytspackel som reparationsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt = Betong
Rött = Flytspackel

Jag tänkte att jag kunde gjuta igen hålen med lite överlapp upp på befintligt golv (så långt att jag åtminstone har 4-5 cm betong) och fyller resten med flytspackel.
Skulle detta innebära några problem?


Reservplanen är att ta upp allt och gjuta hela, men kan jag undvika det i åtminstone det här rummet så skulle det kännas lite lindrigare.
 
Jag ser inga problem med att göra som du tänkt. Gjut upp så du får nån centimeter flytspackel över.
 
tanken slog mig. skulle diet inte vara enklare att gjut allt på en gång? tydliga linjer hur högt och var man kan röra sig. och om du ska ha plant golv så gör ju saken enklare när betongen skall dras av..
 
Jo, givetvis blir resultatet bäst om allt gjuts om. Det enda problemet jag egentligen ville undvika är att i det nämnda rummet är det väldigt mycket armeringsjärn. Jag har inte hittat något armeringsjärn i några annat rum, inte ens garaget, så övriga rummen går lätt att bila medan pannrummet tar evigheter.

Jag ska rådgöra lite med Skanska också då det är de som har betongtillverkningen närmast.
 
Han menade nog att du gjuter igen hålen men samtidigt fyller på med betong så det blir plant golv. Borde inte vara några problem om du lägger i lite extra armering där det svackar som mest?
 
Alltså, beroende på hur du vill att ytskiktet ska se ut, så finns det två lösningar.
Antingen gör du en grovgjutning helt och hållet. Dvs fyller håligheterna med grovbetong, vibbrar och glättar i nivå med resterande golv. Du kommer då se gjutningens konturer efter torkning.
Eller så gjuter du upp med grovbetong och sen kör flytspackel över hela ytan. Då döljer du gjutningen och får en fin yta
 
Gjut allting med betong. Finbetong sista cm på toppen, blir hur snygg finish som helst.
 
Nu startade jag förvisso denna tråd för 4 år sen, men tack ändå för förslag. :)

Det slutade i alla fall med att jag lånade en stor Hilti och bet ihop. Hela källaren bilades upp och rullades ut i en numera sopslut skottkärra. Underlaget (sand) grävdes ut också i sjuka mängder och sen rullade jag ut en massa markduk och började köra in 8-16 som underlag istället. Paddade allt och fyllde sen på med cellplast, lindade upp golvvärmeslang runt cellplasten (en legoliknande cellplast för ändamålet) och bad till sist Skanska att fylla upp ett nytt rakt och fint golv åt mig.

Nu står bygget lite stilla men ett par pallar klinkers väntar på att läggas ut.
 
  • Gilla
Davion och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Nu startade jag förvisso denna tråd för 4 år sen, men tack ändå för förslag. :)

Det slutade i alla fall med att jag lånade en stor Hilti och bet ihop. Hela källaren bilades upp och rullades ut i en numera sopslut skottkärra. Underlaget (sand) grävdes ut också i sjuka mängder och sen rullade jag ut en massa markduk och började köra in 8-16 som underlag istället. Paddade allt och fyllde sen på med cellplast, lindade upp golvvärmeslang runt cellplasten (en legoliknande cellplast för ändamålet) och bad till sist Skanska att fylla upp ett nytt rakt och fint golv åt mig.

Nu står bygget lite stilla men ett par pallar klinkers väntar på att läggas ut.
Ber om ursäkt för den "bumpen" av tråd - uppskattar dock uppdateringen, mycket spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.