Hej,

Jag har ett större hål som måste sättas igen i ett blivande badrum. Min första reaktion var att ta grov el finbetong och blanda det relativt "torrt" och sedan sätta igen hålet. Men då måste betongen stela 1-2 månader och så länge vill jag inte vänta.

Snabbslipsatser är väl tunnflytande (eftetsom de används som golvspackel)? Kan man blande de med mindre vatten och uppnå en vettig konsistens för väggfixning?

Eller har någon något annat förslag på hur jag ska få igen hålet?

Hålet är ca 10x30 cm och 30 cm tjockt (går igenom hela väggen).

Hls,
/Magnus
 
K
Vad är väggen gjord av då?
 
Det finns massor av snabba cementbundna väggspackel som skulle kunna vara lämpliga. Men som ktm skriver, vad du ska välja beror lite på vad det är för material i väggen.
 
Ah, det hade ju varit intelligent att skriva.

Väggen är av betongblock (lätt).

Fungerade på att ta naturgips typ Maxit Gypsym, vad tror ni om det? Rekommenderad tjocklek per skikt är dock "bara" 50 mm, vilket gör att jag ar att göra ett tag i så fall.
 
Men knacka till en bit lättbetong eller lecasten och mura i med lite bruk då, och putsa över eländet?
 
Fotografen skrev:
Men knacka till en bit lättbetong eller lecasten och mura i med lite bruk då, och putsa över eländet?
Håller med fotografen.
Finns ofta "lagningssatser" från lättbetongtillverkarna, annars går det bra med vanligt lättbetonglim och lite lättbetongbitar.

Som en murare sa en gång. Där inte sten passar, passar bruk och tvärt om ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.