Hej,
Jag har en 3 kbm sluten avloppstank i marken sen innan vi byggde permanentboende på vår tomt där vi tidigare hade fritidshus. Tanken ligger lite dåligt till och jag kommer inte åt att gräva upp den. Samtidigt ligger den så till att vi skulle kunna få allvarliga bekymmer om den i framtiden kollapsar.

Planen har varit att försöka gräva fram en del av tanken, kapa sönder den och fylla med grus. Av olika anledningar känns det som en besvärlig operation och jag funderar därför på om det skulle gå att fylla den med betong.

Tanken, som är en ca 10 år gammal plasttank, ligger ca 1 meter under marken. I centrum av tanken går det upp ett 200 mm tömningsrör som alltså är ca 1 meter långt. Allt är placerat så att det skulle gå utan problem att komma åt med rännan på en betongbil.

Min fråga är om det skulle gå att fylla eländet med betong och få det tillräckligt bra för att det inte ska riskera att bli problem i framtiden? Tanken är nu fylld med vatten (ej slam). Jag kan pumpa ur den men är lite osäker på hur många liter som skulle bli kvar.

Tacksam för tipps!
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Jag är inget fan av att lämna skräp i backen men fyll den hellre med sand om du måste, då går den att gräva bort senare.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 1 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Jag är inget fan av att lämna skräp i backen men fyll den hellre med sand om du måste, då går den att gräva bort senare.
Jag håller med men just denna tank ska ingenstans de närmaste århundradena. Den ligger för nära husgrunden på vårt nybyggda hus.

Hur kunde det bli så tokigt kan man undra. Gamla avloppet var i drift hela tiden som vi byggde nya huset.
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Dags för en uppdatering.
Under senhösten gjöt jag en 4x6,5 meter stor platta som ska bli grund till ett utekök av modell större. Minsta volym att betala frakt för var 5 kbm, vilket jag också beställde. De ca 1.5 kbm som blev över lossades med ränna i tömningsröret, vilket var helt oproblematiskt. Sen tog jag en bräda och juckade upp och ner i hålet en stund.

Planen är att fortsätta dumpa överbliven betong i tanken vid kommande gjutningar. Hur mycket luftfickor det blir i slutändan vet jag inte men jag känner mig trygg i att tanken blir tillräckligt fylld för att inte orsaka några alvarliga problem i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.