Hej!
Håller på att göra iordning mitt garage, köpte huset för 3½månad sedan, så tänkte att det var dags att börja nånstans nu, så det blir klart nångång.

Jag rev idag ett föråd som var i garaget(alltså i garagedelenpå bifogade bilden, stora förådet är kvar.), tyckte det var för trångt förut för att kunna skruva på bilen.

När jag började att ta bort gipsskivorna så kom det en mögeldoft, fortsätte att riva bort väggarna och till sist så tog jag bort golvet.
Golvet var av trä och fuktskadat.

Trägolvet var lagt direkt på marken som var av grus,sand & sten, Så inte så konstigt att det blivit fuktskadat.

Jag trodde att det skulle vara betonggolv i förådet oxå, som det är i resterande del av garaget, men så var det inte.
garaget är byggt 1968.
Nu måste jag alltså gjuta igen hålet som blivit, så jag får ett stabilt golv så det håller för bilen m.m


Är det bara att blanda ihop cement och hälla i ? Ska jag lägga i grus/stenar först i botten,eller nåt annat ?
Golv på garaget är ca 25kvadratmeter, av dessa så var 2,7kvadratmeter ett föråd/redskapsskjul, som nu är rivet.

Tog lite kort, kolla gärna på dom och ge mig lite tips och råd på hur jag ska göra för att få det bra.

Mvh Marcus
 
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 15.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se vad som är i botten, inte jord väl? Förmodligen samma grundläggning som till övriga plattan.
Så det är bara att handla hem ett par säckar färdigblandad cement, använd grov. Rengör sidorna, spola rent med vatten.
En bit armeringsnät är inte fel att ha med, och kan du borra en del hål i den befintliga plattan och försöka lirka in en del av armeringsmattan i de borrade hålen (2 hål på var sida) så kommer det att hålla lika länge som övriga plattan.
 
Tack för svaret!

Som jag skrev i mitt första inlägg så är det en blandning av grus,sand & sten i botten.

OK, så jag kan alltså gjuta direkt på botten som är, behöver inte lägga på grus/sten eller nåt ?

Cementsäckar brukar väl ofta vara på 25kg, hur mycket räcker en säck till ? Hur räknar jag ut hur många säckar jag behöver ?

Ska det bara vara grov cement ? eller ska jag lägga fin cement längst upp ?Vill gärna ha ett så slätt golv som möjligt.

Färdigblandad cement, är det bara att tillsätta vatten då ? Behövs ingen sand, eller vad man brukar blanda i ?


saturnus skrev:
Svårt att se vad som är i botten, inte jord väl? Förmodligen samma grundläggning som till övriga plattan.
Så det är bara att handla hem ett par säckar färdigblandad cement, använd grov. Rengör sidorna, spola rent med vatten.
En bit armeringsnät är inte fel att ha med, och kan du borra en del hål i den befintliga plattan och försöka lirka in en del av armeringsmattan i de borrade hålen (2 hål på var sida) så kommer det att hålla lika länge som övriga plattan.
 
Tippar på att hålet är ca 1x0,6 m och 80mm plattans tjocklek, så 3 säckar skall räcka. Plattan är gjuten med grov betong, förmodligen 8-16 sten, men så grov sten finns inte i säckarna med färdig betong. Du putsar till ytan med ett skurbrätte, så den kommer att få samma yta som golvet i övrigt. Att använda finbetong gör lagningen bräcklig. Nu går det inte att göra lagningen osynlig. Kan du få rent golvet i övrigt, så går det ju att måla det hela, eller kanske lägga klinkers där.
Innehållet i säckar är färdigblandat, och endast vatten skall tillsättas. Blanda en säck i taget i en murhink eller annat kärl. Var sparsam med vattnet, det skall inte vara en "soppa", läs på förpackningen. Glöm inte att vattna/duscha hålet/kanterna innan du börjar lägga i betongen.
 
Hålet är lite större än så, det är 1,96x1,33m, tjockleken har jag inte mätt, men ser ut att vara nånstans runt 80mm som du skrev.

Men då kanske det räcker med 6st säckar ?

Är det nån skillnad på kvalite på cementen i säckar ? Är det nåt märke som är sämre än andra ?

Vad är ett skurbrätte för nåt ? Sökte på google, men hittade inget.
 
det går åt ca 16 säckar cement, en 25 kg säck ger ca 13 liter färdig betong. 1.96x1.33x0.08 = 0.208 m3 = 208 liter/13 liter = 15.3 säckar
Nog ingen större skillnad om du köper ett etablerat märke typ maxit eller finja.
skurbräde är samma som ett rivbräde : http://www.byggtillbehor.se/produkter/visa_produkt.php?p=452
 
oj, behövs det så många...

Hur tjockt behöver det vara ? betongplattan i garaget var ca 9cm tjock., det som ska fyllas igen är mellan 9-13cm djupt.
Behöver det inte vara så jättetjockt så kan jag väl fylla i lite grus ?
 
Runt decimetern bör den vara så jag tycker det låter bra som det är
 
Min far ringde till en som höllt på med betong förr, nu säljer han grus...

Han sa att tjockleken på plattan bör vara runt 10cm då det är ett garage och det ska hålla för en bil.
Sen så rekomenderade han att jag skulle lägga i grus 4-8 som dränering, lägger jag cement direkt på botten som är nu så bildas det fukt och det var inte bra.
Det som ligger i botten nu är vanligt fyllnadsmaterial enligt min far och han sa oxå att jag ska lägga grus i botten så det dränerar.

Så blir väl att jag gräver ur lite och lägger i grus 4-8 i botten och sen cement 8-10cm.

Gruset skulle jag få gratis, så det löste sig bra, är iof inte så mkt som behövs...
Men sen så är det cement som ska köpas och jobb att vispa ihop... Funkar det bra med en sån där visp att sätta på borrmaskin ? eller ska jag låna en tombola ? Svågern har en sån har jag för mig, så kostar ju inget att låna, enda "krångel" är att köra hit den.
 
Du ska ha tombolan :)
Betongen är såpass tjock att vispen inte orkar med om det är riktig betong. Åtminstånne inte om du inte har en riktig omrörare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.