Hej
Har haft VVSare på besök som ersatt och flyttat den gamla golvbrunnen. Jag tänkte nu gjuta igen de största delarna för att spara kakelsättaren lite arbete. Dock är jag lite frågande till hur jag ska göra själva igengjutningen. VVSaren sa att botten på där den gamla golvbrunnen satt bara är ett par millimeter tjock innan vi ramlar ner till grannen under. Vågar man hälla i all betong direkt? Klarar den tunna bit som är kvar av den tyngden? Vad ska det användas för bruk? Skulle någon kunna rekommendera rätt produkt för arbete och vad man bör tänka på?

Mvh Newbuild
 
  • Ersatt och omflyttad golvbrunn med angränsande avloppsrör synlig i ett betonggolv nära en tunn betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovbetong går bra, blanda lite i början och gjut lite först och sedan sista biten, eller prata med grannen och stämpla dennes tak och gjut allt på en gång
 
Är det så tunt hade nog jag gjutit igen hålet först, lite träligt om betongen far ner till grannen.
 
Om du vill ha ett tätskikt på golvet ganska snart bör du välja ett bruk som är snabbtorkande och är beläggningsbart inom den framtid du vill ha jobbet utfört. Det fins väldigt många bra produkter att använda sig av. Läs på bla ardex hemsida eller weber hemsida. Eller bara fråga kakel killen som ska göra jobbet vad han vill ha under för att kunna lämna sina garantier.
 
Ska jag föbereda hålet på något sätt om jag använder http://www.ardex.se/produkter/golvbruk.htm?product=ardex_a_35_mix&key=8 ?

Sidorna på hålet är relativt släta, ska de ruggas upp på något sätt? Hönsnät i botten upp på kanterna för att armera?

Borde kunna använda samma sak för att laga ett hål i en vägg? Det är ett genomgående hål, något tips på hur man lagar det bäst?
 
Vore det inte mer lämpligt att gjuta igen med eps betong och sen flytspackla, då behöver man ju inte vänta mer än några dagar..
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Det står att man lägger A45 i tjocklek 0-5mm och upp till 50 mm på ytor mindre än 1.5m2 och på bilden ser det ut att vara 15-20cm. Så bara A45 är fel. Men till att spackla fallet med så är det ypperligt.
Antingen så trodde säljaren att det bara var fall som skulle byggas och inte en hel brunn som skulle gjutas igen eller så hade han inte koll på produkterna.
 
Kan man inte gjuta i flera omgångar och låta härda mellan?
 
Är det bara 1 mm som håller mot grannen verkligen? Något armeringsnät som inte rostar sönder i betong är väl lämpligare än hönsnät iaf?
 
Redigerat:
Har varit med om allt mellan 5cm och 5mm mellan brunn och taket under, så det är inte ovanligt.
A45 är onödigt att gjuta med när det finns bättre produkter....snabbhärdande = Rotbetong. Ardex har tex A35 mix.
Annars om torktiden är ett ickeproblem går det lika bra med vanlig fin el grovbetong.
Ända nackdelen med rotbetong är att den är rätt så mycket dyrare.
Och någon armering behövs inte i det där hålet.
 
Ne, tror det är mer än det. Vvs sa det som "tappa inte något verktyg däri".
 
Dum som jag var gick jag på det säljaren sa. Om det fungerar med A45 men det handlar om kostnad så är det lugnt. Har lagt ett lager A45 nu, fungerar det inte att bygga hela vägen får jag bygga något ovanpå det lagret.
 
A45 är ett fantastiskt spackel, inte att gjuta med i första hand.
Har du tillgång till lecakulor kan du blanda i det i A45blandningen.
Annars gjut i 2-3lager, det räcker A45 torkar fort, var beredd på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.