Då jag inte hittar svar i andra trådar skapar jag en egen :)

Jag är på gång med en tvättstuge- och duschrenovering i källaren och har därmed bytt och flyttat golvbrunnar och där det ska lagas/gjutas igen.

Förutsättningarna är att det är en oisolerad betongkällarplatta och att igjutningen kommer att bli ca 15cm tjock i genomsnitt. Jag har inte bråttom men vill heller inte vänta i 3 månader på torkning/krympning. Ytskikt ska bli klinker och jag bedömer att golvet måste flytspacklas innan. Inget tätskikt kommer att läggas (åtminstone inte i tvättstugan, tillskjutande fukt i plattan)

EPS: ”Det gjutna materialet bör inte ligga öppet för länge, speciellt vid låg tjocklek”

Kiilto: ” Om golvet inte ska beläggas förrän 2 veckor från gjutningen bör det behandlas med Kiilto Care efterbehandlingsmedel eller täckas med plast senast dagen efter avjämningen”

Vad ska jag använda för bruk? Tänkte först vanlig grovbetong men 2 månaders väntan känns lång. EPS och/eller golvbruk typ Kiilto 60 rekommenderar man enligt instruktionerna att spackla inom något dygn om man lusläser, annars måste det skyddas. (Se ovan)

Tanken är att det flytspacklas om ca en månad. Kanske jag borde avvakta tills några dagar innan? Eller vågar man chansa på billig vanlig betong?
 
Fukten är inga problem i detta fallet, flytspackel andas. Det är krympningen som kan strula till det. Är det stora ytor eller är det bara spår och lite vid brunnen som ska gjutas igen?
 
Jo, det var krympningen jag tänkte på mest. Det verkar som att de snabbhärdande produkterna brinner lite väl snabbt och att de därmed också riskerar att spricka. Även finjas produkt Bemix P3 har i princip samma rek:

”När efterbehandlingen är gjord skyddas fria ytor mot uttorkning. Begjut med vattendimma och lägg på våta trasor, sågspån eller sand. Man kan alternativt skydda med plastfolie. Fukthållningen bör pågå hela första veckan. Vid krav på snabb uttorkning där vatten inte kan tillsättas applicera membranhärdare”

Ytan är ca 50x50cm och 15cm djup.
 
Krympning och plastiska sprickor har dock ingenting med varandra att göra. Sprickorna som uppkommer vid krympning kommer långt senare och beror på att betongen som sagt krymper, men de plastiska på att betongen torkar ut och kommer i princip direkt. De påverkar dock ingenting, speciellt inte om det ska spacklas.

Är det såpass liten yta som ska gjutas behöver du egentligen inte vara orolig för krympning heller, plus att det värsta är över efter en vecka. Det är vid större ytor eller längre väggar det egentligen blir ett problem.
 
Det låter bra, jag kör på vanlig betong när man ändå har vanan inne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.