Min fråga är ganska enkel men ändå knepig.

Jag har en krypgrund med ventilationshål runt hela grunden. De sitter på ca 1 m mellanrum. Hålen är idag "igensatta" med frigolit. (Troligtvis för att det inte skall bli för mycket drag där igenom). Jag har förutom det en avfuktare i grunden.

Dvs som säkerhet i krypgrunden har jag följande.

*Ventilationshål
*Avfuktare
*Fuktmätare som sitter inomhus så jag kan läsa av fukten.

Då kommer vi till min fråga. Jag har nu tänkt gjuta en terass/uterum med platta på mark. Då betyder det att jag kommer gjuta igen halva ena långsidan utav krypgrunden. Dvs en hel del ventiler. Går detta att göra utan att behöva förlänga ventilationen genom platta på mark och mecka med det? Mint anke var att märker ajg att fukten ökar när jag gjutit igen viss ventilation så kan jag kasta ner ännu en avfuktare.

Huset är från 2005.

Vad tror ni "proffstyckare"?
 
Ventilationshål är en risk. Gjut igen dom. Du skall förhindra uteluft från att tränga in genom att täta grunden runtom, helst även i skarven där hus möter grund. Du skall också förhindra markfukt från att tränga in med hjälp av byggplast i botten av grunden. När du gjort detta kan du mäta luftfuktigheten i grunden. Är den 70% eller högre kan du köra igång avfuktaren. Annars låter du den vara avstängd.

Som sagt, gjut igen hålen, eller sätt dit frigolit och gör tätt med skumfog. Glöm inte plasten i botten av grunden om du ej har någon sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.