Det ser ut som på bilderna nedan. Jag har bilat upp för nytt avlopp och vatten. Rörisen har kopplat ihop allt och nu är mitt uppdrag att gjuta igen. Jag vill bara se så jag inte gör bort mig totalt.

Golvet är i gammalt pannrum och enda kravet är egentligen att det skall vara möjligt att gå på. Vi skall inte göra något annat med det utan det blir rå betongyta precis som resten av utrymmet.

Jag tänker följande: fylla med ett lass grus upp till ovankant avloppsrör. Då hamnar jag ungefär där den gamla gjutningen börjar. Eftersom det står en ackumulatortank på 2-3 ton där tänker jag att det är vettigt att gjuta "rejält" där den är, dvs inte mindre än det varit?

Rören vet jag inte om det går att fixera snyggare före gjutning?

Väggen är gammal timmervägg där gamla gjutningen ligger direkt mot (gjöts antingen på 50-talet eller tidigare). Skall jag göra något mot väggen eller köra på som det varit? Det är torrt under.

Gjutning mot befintlig betong tänker jag bara vattna + sluring? Grovbetong.

Golvbrunnen. Pallar jag bara upp med grus och lite betong för att fixera den i nivå och sen gjuter runt? Det är mig veterligen inte något fall i utrymmet i övrigt, så det är kanske dumt att göra det lokalt vid brunnen? Den här är enbart för en utslagsho och det finns en till i rummet för att hantera övertryck i värmesystemet. Så sätter jag bara kanten på brunnen i samma höjd som kringliggande golv?

Vattenberedare på metallstöd över brutet betonggolv med exponerade kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem och slangar bland sten och grus, ojämnt underlag, byggmaterial syns, potentiell konstruktionsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering eller reparation pågår; rörledningar, trasigt betonggolv och stenar syns under en handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Byt golvbrunnen till en med extra uttag och lägg röret till det istället, det som hänger ovanför.

Annars är det bara att fylla så som du tänkt dig.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Ta en säck och gjut ett par punkter så allt håller sig på sin plats.
 
anders07 anders07 skrev:
Byt golvbrunnen till en med extra uttag och lägg röret till det istället, det som hänger ovanför.

Annars är det bara att fylla så som du tänkt dig.
Ja, nu när jag ser bilderna undrar jag om jag inte skall fixa till det där lite. Blev lite väl mycket "vi gör som det varit innan"... Annars är halva mitt liv inriktat på att utmana gamla hävder och försöka tänka nytt, så varför inte här..
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.