Hej,

Trall byts mot "stengolv" hade jag tänkt:
Jag tar bort trallvirket på uteplatsen. Kvar är reglar 45x195 cc 60. Ovanpå dessa tänker jag gjuta en platta med vattenburen golvvärme (typ Raccoon eller liknande) och ovanpå alltsammans granitkeramik.
Plattan skulle jag kunna lägga direkt på marken om det inte var så att 1) det är för långt ner till backen och 2) det är just en backe. Det ska ju inte bära en bil direkt så det kanske är att skjuta över målet med exempelvis Plannjas Combideck men nån form av kvarsittande plåt behövs antar jag.
bet.ht1.gif
Ett par frågor. Kan jag använda takplåt istället? Hur tjock bör en sån här platta vara som minst och som mest? Finns det bättre lösningar? Annat som kan vara bra att känna till?


Stort tack.
 
Gjuta med takplåt är en god ide men du får en ordentlig vikt från betongplattan.
Varför inte fylla ut med frigoliteblock
Cementplattan bör nog vara 10 cm tjock
 
Tack för svar.
Är det rumsrent att lägga isolerplattor (4 cm) på takplåten och sedan gjuta en macka (6 cm) på alltsammans. Granitkeramikplattorna är hyfsat stora och starka och borde fördela tryckkrafter vilket i sin tur gör att 6 cm kanske räcker. Isolering+macka=10 cm och utan att slarva med armering. Eller kommer mina barn byta efternamn?

bet.ht2.gif

Vilken isolering ska man använda? S80? S100?

Någon annan som har gjutit altanplatta på pålar eller liknande och som har erfarenheter?
 
tror bästa lösningen är att göra som du tänkte först men du bör isolera mellan bjälkarna under betongen annars eldar du för kråkorna med din slinga har själv gjort en liknande lösning men hade turen att den stommen var i stål:)
 
lägg plåten i långa riktningen och armera i botten av dalarna samt i överkant för att maximera effektiva höjden på armeringen det är halva grejen med att använa sig av treapetsplåt. Man använder dalarna som bärande balkar med armering som du spänner in i fästpunkterna alternativt tar upp ovanför upplagen... Gjut 100 mm från överkant åsar så har du en grytmplatta som klarar mer än du behöver....Isolera under för att slippa spill värme som försvinner i intet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.