Jag ska stapla två lager med murblock som avgränsare för garageuppfarten. Avsikten är att gjuta under dessa stenar för att förhindra större sättningar.

Just nu är jag inne på att gjuta cirka 20cm djupt (där överkant på gjutningen är i marknivå eller en liten bit under) och armera i två lager i detta.

Borde man gjuta längre ner för att slippa tjälskott? Det är lera/jord i marken.

Ett möjligt alternativ är att gräva ut lite mer och fylla med 0-32, padda och sedan gjuta på det.

Gjutningarna blir 5 respektive 8 meter långa. Om betongbalken under stenarna skulle knäckas någonstans är det inte hela världen - jag vill dock slippa ha hela muren i vågor....

Vad föreslår expertisen?
 
Jag har en betongstenmur längs med 10 meter skaft. Där är en del trafik, samt mycket vatten från ytavrinning.

Grävde 60 cm fyllde med macadam och gjöt 10cm armerat med två järn, innan jag lade betongmuren.....

Det gjordes 2006, och har inte satt sig ännu. Det kanske var overkill, men jag vill inte att det rör sig.

/Abbe
 
Ja det kanske är så det ska göras. Jag kan ju ta ett spadtag till under muren och sedan fylla med kross och padda. Då är det ju nära en halvmeter till tjälskjutande material.
 
Räknas en 0-fraktion som tjälbrytande? Tex 0-32 som det är tänkt att jag ska ha på resten av uppfarten som bärlager? Eller ska man under den tänkta gjutningen lägga 8-16 eller något med bara större stenar i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.