Ska gjuta en grundsula och räknar med att det går åt ca 1,5 kubikmeter betong (K30). Hur mycket arbete blir det om man blandar själv i en tombola, med cement, grus och sand? Klarar man jobbet på en person utan att det tar alltför lång tid? Hur mycket cement går det åt och hur mycket sparar man jämfört med att beställa en betongbil med betong? Måste köpa sand och cement samt hyra tombola. Grus har jag.
 
B
satsa du på betongbil. kanske dyrare men smidigare
 
med en vanlig tombola så kan du gjuta ca 60 liter i kvarten.
Dvs du får max ut 240 liter per timme. då får alltså räkna med 7-8 timmars slit med blandaren och du kommer att få problem med att det har börjat brinna i ena ändan innan du är klar om du gjuter på sommarhalvåret.

Vad det kostar att köpa färdig är så beroende på dina lokala förhållanden så det kan jag itne spekulera i men sätter du ett rimligt pris på dina ryggkotor så rekommenderar jag betongbilen
 
Svårt att avgöra vad det kostar då man inte vet hur långt det är för bilen att köra... Men du får väl räkna med runt 1000-lappen + moms + ev. fraktkostnad om det är långt... Jag har varit med och blandat 20m3 i tombola vi hade 6 st som gick hela tiden och det tog en jäkelusisk tid, om jag inte minns fel så höll vi på 18-19 timmar med lite raster för mat... Jag skulle inte göra om det idag eftersom det är av misstagen man får erfarenhet..d^_^b En stor fördel att köpa färdigt är ju att betongen är blandad efter recept som förmodligen blir mer exakt (bättre) än att köra en massa små satser som blandas mer ungefär...
 
Har aldrig beställt betong men tror det blir svårt att få det under 1500kr + moms per kubik. Så räkna säkert med bortemot 4000kr inklusive moms och frakt för ett par kubik. Dvs. blir nog stor vinst att göra det själv men ack så tråkigt.
 
Alltså det är ju en grundsula han ska gjuta och inte en platta, det gör ju inget om det börjar brinna där han startar att gjuta eller?

Jag handblandade 2,5m3 på en dag kanske 10-12timmar men då var vi 2 st
Jag skulle ha blandat själv och köpt bärs för pengarna jag sparat ;)

Edit:
Du kan ju hyra en lite större tombola också
 
Danne_83 skrev:
Har aldrig beställt betong men tror det blir svårt att få det under 1500kr + moms per kubik. Så räkna säkert med bortemot 4000kr inklusive moms och frakt för ett par kubik. Dvs. blir nog stor vinst att göra det själv men ack så tråkigt.
Jag betalade 920 + moms /m3 när jag gjöt till mitt uterum i höstas (3,5 m3) då ingick frakt upp till 20 km för ett enhetspris på 500 + moms och ett minutpris på 16:- för lossning med pumpbil....
 
Tack för alla svaren. Blir övertygad att betongbilen är det rätta, så spar man ryggen till bättre ansträngningar :)
 
Lånar tråden lite.

Har själv tänkt att gjuta en sula som jag sedan ska mura upp med leca till uterum är det tänkt. Hur långt ner måste man gräva för grundsulan? Vad ska man ha för material i botten. Någon som har bra tips eller någon bra sida kanske man kan läsa om detta på?

Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.