Hej
Jag fick en prefab maskinhall av mitt jobb förra året. Måtten är 8 x 18m med en takhöjd på 3,5m.

Den är gjord av galvaniserade vägg/tak sektioner inkl taksolar etc. Hallen har stått i 30år på televerkets gamla område och då stått på grova träbjälkar på ett asfalterat underlag. Nu har jag monterat ner denna fina hall och vill montera upp den hemma. Jag tänkte köra med oisolerat som det är orginal fast med orginal plåten på insidan och tunn väggpanel utanpå så inte grannarna dör av utseendet. Nu ska jag börja med att försöka få upp den innan året är slut och det är plattan som jag undrar över!

Ska jag mura leca och sedan gjuta platta emellan? Eller ska jag gjuta platta med kantbalk (utan kantelement). Jag bor på landet och det ska vara enkelt och prisvärt! En enkel men bra grund för maskinhallen.

Tips?? Jag bifogar en bild eller två från när jag monterade ner den (gjort själv på 5 dagar, enkelt och bra.).

Kom gärna med ideer. Det lutar åt kantbalk i leka eller gjuten platta inkl kantbalk i träform. Observera att det ska vara utan värme etc. Jag tänker mest ha det som förvaring för bilar inkl lite mecka!

Hälsningar Peter
 
  • 316995_10150286040207407_332973598_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 296682_10150286038662407_1087853623_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 314855_10150286039382407_138960682_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 316330_10150286039087407_708285150_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle köra med ankarbalk. Snabbt och otroligt stadigt.
Passa på att få in golvbrunnar, kanske golvrännor, och dra fram lite el här och var.

Har du en riktig verkstad också?
Annars skulle jag planera för att kunna isolera och värma denna byggnad.
 
Hej
Finns det någon vits med att ha cellplast under grunden eftersom jag inte kommer ha värme i lokalen?? Eller räcker det med lägga singel inkl dräneringsrör för att slippa ha plattan så fuktig

Köpa 100mm eps100 plast isolering kommer kosta mig runt 10.000kr kanske. Räcker det med att plana ut, lägga singel och packa med padda, sen spika form och armera hela plattan med mattor inkl kantbalk och sen gjuta?? (Lätt beskrivet) Eller lär jag lägga isoleringsskivor samt göra nått annat?? Kravet är ett golv som bilen kan stå på inkl maskinhallens ytterväggar ska bäras upp.

Kantbalken armerar jag ordentligt såklart för hallens skull pga snözon etc. Ev så ska jag ha halva hallen småisolerad (som två rum, 8x4 per rum) där jag slipper minusgrader. Men belastningen på plattan kommer inte vara något nämvärt högre. utan det handlar om att lägga väggar i 2"/4" och lite isolering. Jag ska bara hålla dem (rummen) frostfria, inte uppvärmda. I lokalen kommer det stå 5-6 bilar kanske. Inga lastbilar eller andra tunga maskiner etc. Ev så armerar jag djupare på ett ställe för 2-pelarlyft men det är enkelt.

Hälsningar Peter
 
Nu är det inte lätt att veta vilka förutsättningar du har men jag skulle göra det ordentligt från början.

Om du gör ett halvdant jobb med 100mm cellplast eller gör det ordentligt med 300mm är ju inte jättepengar.
Du ska ju ändå gjuta och kosta på en massa pengar.

Du säger ju redan nu att du vill ha värme i någon del, rätt vad det är vill du ha 15grader. Har du tänkt bo kvar och använda hallen många år skulle jag göra det ordentligt från början och tänka långsiktigt.
 
Jag har ett "jättegarage" med 1/4 varmt och det isolerades med 200 mm, resten med 70 mm för att undvika tjälskjutning.

Att vara utan isolering och bara ha det som kallgarage beror på vilken mark det ska stå. På en sandås behöver man inte oroas för tjällyft, men är det lera under så kan det lyfta och bryta av plattan.

protte
 
Tänk även på att du behöver frostsäker betong.
 
Tjena
Jo, det blir riktigt gjutet med betongbil och ett välkänt företag i stan. Jag tänker inte chansa där. Men det kanske är vettigt att lägga cellplast iallafall. Var köper man det billigast? Byggmax? Eller finns det billigare ställen? Det handlar ju om 150kvm cellplast, ev mera om jag lägger dubbelt (200mm).

Hälsningar Peter
 
Gör det enkelt för dig, (och billigt) skippa isolering.
Beror på markförhållanderna, men schakta bort matjord, fyll med kross, typ 16/32.
Räcker med 10cm betong i plattan, gör kantbalk på plattan som är 30cm x 30cm.
Duger med vanlig armeringsmatta.
Ev. kan du behöva tjälisolera utanför plattan, kolla med dina byggkillar, brukar känna till de lokala förhållandena.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.