Jag funderar på att gjuta en grund till mitt garage i en gjutform istället för att använda kantelement. Jag har räknat lite på det och har märkt att man sparar stora matrial kostnader med att inte köpa kantelement och isolering. I mitt fall har jag inte tänkt att ha någon värme i garaget så det känns onödigt att isolera plattan i det fallet, möjligtvis att man isolerar plattan i den delen där man ska ha förrådet. Är det någon som har gjutit en grund med egeillverkad form och har några erfarenheter av det?
 
Du är en gammal och omodern mäniska förstår jag ;D Jo jag har gjutit ganska mycket
med formar, egentillverkade. Men det är nog inte många som håller på med det idag, möjligtvis hustomtar. Vi har också talat om att blanda gjutningen själv till garageplattan, men det lönar sig inte, om man nu inte värdesätter sin egen tid till 0 Kr. Och resultatet därefter.
Om man gör egen form för ett engångsjobb, så är det enklast och billigast att använda råspont, att använda byggplyfa, blir dyrt. Då får du spika ihop 3--4  95mm råspont, eller fler kanske beroende på plattans/bäddens höjd. Du använder så långa (4.8m) du kan få tag på, och så ca 1meter mellan varje tvärslår, samt i ändarna så att du kan koppla ihop formarna med varann. Så får du ha dessa formar så de räcker runt plattan. Sen gäller det att sätta upp formen så den verkligen blir där och inte bågnar, när betongen kommer i formen.Spetsa och slå ned 45x70 med ett mellanrum på ca 700mm runt formens utsida, och sträva dessa utåt, på ett ungefär så. Formbrädorna kan du kassera efter gjutningen, ingen kan garantera om det blir en snygg utsida.
Se till att få ca 200mm hög betongkant utmed plattan, och så 100mm i övrigt.
Tänk så enkelt och bra vi har det idag, vi som använder färdig kantbalk ;)
Det går ju även att mura upp kanten med t ex Leca eller betongblock, men då får man börja på frostfritt djup.
så här gjorde jag min platta
garageplattan.jpg
 
Materialet till formen tänker jag låna av en snickare som jag känner, han har en massa sedan tidigare gjutformar. Frågan är om det är så mycket mer jobb som du säger så att det är värt besväret och om man får så mycket sämre resultat än gjutning med kantelement ?
 
Det är klart det går att gjuta med egna formar, när du gör allt jobbet själv, Men något jag tycker är tråkigt, är när det är dags att riva formar, dra ut alla spik, dra upp alla strävor, sortera och köra iväg m m.
Med plyfa, blir det en slät yta på grunden, men med spontat vet man aldrig, med knastar, springor och andra ojämnheter. När det gäller kantelement, så är det, det ända du behöver. Jag använder kantelement från Leif Tjälden, då dessa är 2 meter långa= ligger bättre på bädden. Försök också fundera över isolering i plattan, tror alla här på Forumet är överens om detta. Det räcker bra med 100mm. Dom här kostnaderna är ändå små, i det stora hela.
 
Fundera verkligen på det där med isoleringen.

En gjuten betongplatta kan man ju inte bara lyfta undan och lägga dit isoleringen under den dagen man vill ha isolering utan då får man bila bort den och börja om.

Kantelement och isolering kostar en del jämfört med om man har gratisformar men om man skulle räkna in kostnaden för formarna och jobbet då tror jag att det blir hugget som stucket mot att sätta kantbalk. Kostnaden för "magisoleringen" tillkommer naturligtvis
 
Hur gjuter man en isolerad grund med gjutform? Jag har en rejäl hög med begagnad formplyfa som bara ligger hemma. Då borde det ju bli rejält mycket billigare med gjutform än med färdig kantbalk. Dessutom ligger grannens hus 1,2 meter från långsidan på grunden som ska gjutas så man borde kunna avlasta gjutformen mot huset.

Att bara gjuta grunden verkar ju hyfsat enkelt men man vill ju ha kantisolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.