Hej !
Jag skulle behöva lite tips inför gjutningen av stolparna till en dubbelgrind vid sommarstugan.
Dubbelgrinden är ca.2,5 m bred totalt och ska tjäna som ingång för både person och bil, passagen är lite tajt pga kringliggande sten/träd men det har fungerat hittills och utrymmet innanför grinden breddas avsevärt.
Nåväl- beträffade konstruktionen; den gamla och uppmurknade träkonstruktionen ska ersättas är det tänkt av två solida cementpelare som jag gjuter själv. – Höjd ovan mark ca 1.40 m. Jag har hämtat inspirationen för den engelskspråkiga bildguiden nedan
http://www.buildeazy.com/house_property_makeover/concrete_gate_post_3_07_page1.html

och har egentligen följande frågor:
Räcker det med att låta grindpelaren gå ned 0,7 m meter under marken och bottna i bredare klump av ihopgjutna stenbumlingar (med förbindelse till vertikala armeringsjärn såklart).Ska tillägga att platsen är utanför Ystad och ganska tätpackad lerjord, så det är ganska svårgrävt.

Kan man gjuta en grindpost i måtten 20cm X 20 cm, eller blir det för klent vad gäller hållfasthet ?

Hur gör jag infästningarna för upphängningen av grind på bästa sätt ? Jag utgår från att att det finns färdiga fästbyglar för gångjärn att köpa som är gjorda för att köras in i gjutformen från respektive sida eller ? För inte är det väl meningen att man ska borra fast gångjärnsbeslagen i den färdiga cementen ?

Finns det i övrigt några do and don´ts som ni kan upplysa mig om ?

Mycket stort tack på förhand
Jörgen
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Fasicken, är gjuterifrågor verkligen så tråååkiga att ingen vill svara :).
Tacksam för tips som sagt......
 
Tycker det borde funka. Papp rör som man gjuter i är ca 20 cm och kan bli 2 meter höga.

Gjuter du fast i stenar i botten så borde det inte välta.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Jag hade tagit ett kraftigare järnrör i mitten av grindstolparna och då redan svetsat fästen för gångjärn på det. Sen gjutit runt detta järnrör så det blir en gjuten stolpe.
 
  • Gilla
kinshasa och 1 till
  • Laddar…
Glöm stenar i botten.
Bred PLATT botten skall det vara.
Står du ut med stolpar i järnrör, välj det.
Förstår att du vill gräva minimalt, men grinden kommer hänga där och försöka tippa stolpen i all framtid.
Så........... gräv ordentligt, och som sagt en bred platt botten.
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Tack för svaren - jag tar till mig tipsen- får se hur jag gör med infästningen. Men det är inte alls någon dum ide att köra med en metallstolpe i mitten och sen köra med svetsade fästen som får sticka ut ur gjutformen. Suck ja, det går inte att komma bort från gräveriet i detta fal. Men jag ser det som välinvesterat eftersom grinden, förhoppningsvis, ska stå länge där.

Vänliga hälsningar
Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.