Mitt hus är från 1961 och är ett enplanshus byggt med betongplatta på mark.

Ovanpå plattan ligger enligt en ritning från stadsbyggnadskontoret en diffusionstät asfaltspapp, därefter 5 cm minerallull (folk jag talat med har kallat detta för "elefantmatta") och ovanpå detta några cm armerad betong. Därefter kommer golvbeläggningen ovanpå. Värmerör från pannan går i isoleringslagret.

Ett av rummen på ca 4 kvm har tidigare varit pannrum. Pannan har någon gång under årens lopp flyttats till en angränsande del av garagebyggnaden. I samband med detta var man gissningsvis tvungen att koppla om samtliga värmerör och jag antar att det är därför som golvet i detta rummet bilats upp och all isolering inklusive diffusionspappen tagits bort. Istället har man lagt ut träreglar och isolerat med gullfiber, lagt spånskivor ovanpå och avslutat med en linoleummatta.

När vi besiktigade huset, som köptes i höstas, gjordes en fuktindikering i ett hörn av rummet. Det luktade heller inget vidare där inne. Jag har därför rivit upp golvet och funderar nu på vad jag ska göra, och här behöver jag tips och råd. Jag bifogar en bild över hur det ser ut idag, som ni ser går det ganska många rör i golvet. När jag rev upp golvet så kändes det torrt under tyckte jag. Betongen i plattan suger nog iofs fukt tänker jag.

Min idé är att prima betongplattan samt därefter gjuta upp golvet (och alltså gjuta in hela rörpaketet) med ca 10-12 cm EPS cement. Rördragningarna gör det svårt att lägga ut cellplast. Därefter ett tunt armeringsnät samt flytspackel. Ovanpå detta en plastfilm av något slag samt någon form av klickgolv.

1. Är detta en bra idé, eller finns det bättre alternativ?
Det jag tvekar på är vad som händer om rören skulle börja läcka. Då blir det jobbigare än om rören ligger fritt. Man skulle kanske kunna tänka sig att lägga ut cellplast på de större ytorna och enbart använda sig av EPS på de ställen där rören gör att det är omöjligt att lägga cellplast? Man kan kanske undvika köldbryggor om man avslutar med tunnare cellpast även ovanför rören och därmed täcker alla skarvar? Kan man flytspackla direkt på cellplasten isåfall?

2. Jag är egentligen lite orolig för att gjuta in värmerören och jag har en känsla av att luften i rummet känns fuktigare än i resten av huset. Finns det något sätt att kontrollera att rörskarvar inte läcker? Det är ju just nu varma rör, så jag antar att ev fukt ångar bort omedelbart utan att man kan se det.

3. Får man gjuta in rören på detta sättet? Rören har ju tidigare, även om de inte har varit omslutna av betong trots allt varit helt dolda i golvet under ett lager av betong. Dvs om de skulle läckt tidigare så hade jag inte kunnat se det då heller.

Jag hoppas att någon kan ge mig lite feedback på mina tankar.
Mvh Niklas
 
  • Översiktsbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
För det första, när du nu har upp rören så passa på och byt dom mot pex-rör så slipper du onödiga skarvar i golvet. Gjut inte in gammelrör om du kan undvika det. Säkert håller de i 25 år till men varför chansa.

Sen är det bara att göra som du tänkt med eps. För att det inte ska gå åt så mycket EPS-cement kan du limma skivor av cellplast mot betongen. Se under konstruktionslösningarna på www.epscement.com (de kallar skivorna för sparkroppar) Kom ihåg att den ska täckas med flytspackel eller betong inom tre dagar.
 
Håller verkligen med "jeppeknaster" passa på att byta allt gammalt när Du får fram det så här. Gamla rör är ju inte att spara på direkt :)
Ska man ändå göra allt Du planerar behövs inte så mycket till för att lägga golvvärme, det skulle jag ha gjort.
 
Tack för tipsen, jag skulle dock behöva några förtydliganden:

Det utrymmet där rören nu ligger fria är ju bara en liten del av huset. Jag är inte så sugen på att byta till pex-rör i hela huset - jag måste ju då bryta upp golvet precis i hela kåken. Om jag skulle byta befintliga rör så kommer jag ju ändå att få skarvar någonstans. Eller har jag missförstått vad du menade, jeppeknaster? Det handlar ju om ganska många rör också, eftersom det aktuella rummet är första rummet i huset sett från pannan så det är lite av en knutpunkt. Rören förgrenar sig på flera ställen och där sitter ju skarvar. Några ser lödade ut, andra verkar vara med lin. Man kan antagligen få ner antalet skarvar om man byter rören.

Utrymmet kommer att användas som förråd så jag känner inte att golvvärme känns viktigt. Dessutom värmer rörhärvan upp golvet ganska skönt under eldningssäsongen ändå :)

Därför åter till min tidigare fundering: Kan man kolla om rören någonstans läcker ånga? Täcka in rören med plastfolie ett par dagar?

En fråga till: På bilden som jag laddade upp så kan man kanske se att värmerören till största delen är omslutna av isoleringsrör i nån sorts frigolit. (Dessa har antagligen ett namn som jag inte känner till). Om jag väljer att gjuta in rören som de är, utan att byta - bör jag ta bort denna isolering först, eller låter jag den med fördel sitta kvar? Fördelen som jag ser det är att det antagligen blir avsevärt enklare att frilägga rören om jag någon gång skulle behöva göra det i framtiden. Nackdelar??

Mvh,
Niklas
 
Jan-Å skrev:
Håller verkligen med "jeppeknaster" passa på att byta allt gammalt när Du får fram det så här. Gamla rör är ju inte att spara på direkt :)
Ska man ändå göra allt Du planerar behövs inte så mycket till för att lägga golvvärme, det skulle jag ha gjort.
planerar TS att öppna alla golv i hella huset, blir ev byte det bästa han kan göra. Men hur skulle det gå till om han inte planerar riva de övriga golven?
 
Man får väl helt enkelt passa på att byta det som går att byta. Så lite gammeljärn i golvet som möjligt.
 
jeppeknaster skrev:
Man får väl helt enkelt passa på att byta det som går att byta. Så lite gammeljärn i golvet som möjligt.
ska han skarva rören och sen gjuta över?
Det tror jag inte är så smart.

Men det är kanske annat ni menar.
 
Det är precis det jag menar och med pex kanske han kan få bort en och annan vinkelskarv. Tycker du att det är smartare att gjuta in gammelrören?
 
jeppeknaster skrev:
Det är precis det jag menar och med pex kanske han kan få bort en och annan vinkelskarv. Tycker du att det är smartare att gjuta in gammelrören?
Jag tror bara det kan bli problem. Hoppas TS kollar med fler innan han fattar ett slut beslut.
 
Har nyligen gjutit igen golvet i mitt badrum. Jag förordar att byta det som går att byta mot prisol. Oisolerade i eps- cementen blev min lösning. Har inte hittat något som talar mot detta. Minimera antalet skarvar och de som finns svetsas om möjligt. Fördel att gjuta upp lite med eps är att det har isolerande egenskaper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.