Tjena!

När man ska "spacklar" avjämningsmassa på golvspån så ska jag i mitt fall ha 15 mm tjocklek pga att jag ska lägga värmegolv. Jag är lite osäker på hur man lättast går tillväga.

Spacklar man ut det från väggen mot dörren eller är det så pass flytande att man bara kan hälla ut det så flyter det ut helt plant själv? Kan man göra det 5mm i taget eller måste man göra alla 15 mm på en gång?

Eftersom förhöjningsringarna inte ger fullt 15 mm men det löser ju sig med fallet sedan är det okej att lägga 13 mm och sedan räkna in de sista 2 mm i fallet om man säger så?

Hur mycket ska man överlappa med armeringsnätet vid skarvarana? Och hur lägger man det kring golvbrunn och kring toalett osv?

Angående armeringen; Blev lite spak när jag köpte det idag och det låg där i en rostig hög men det stämmer att det ser ut precis som ett rutnär (100*100 mm) av vanligt armeringsjärn fast lite tunnare (3-4 mm) eller?

/Sulan
 
Sulan_gbg skrev:
Spacklar man ut det från väggen mot dörren eller är det så pass flytande att man bara kan hälla ut det så flyter det ut helt plant själv? Kan man göra det 5mm i taget eller måste man göra alla 15 mm på en gång?
Man häller längs väggarna och låter det rinna mot brunnen, och så bearbetar man det ofta med någonting i stil med en tandad spackel. Jag har en skopa på teleskopstång som jag använder till att bearbeta det efter det blivit uthällt. Den typ av flytspackel man använder till detta flyter inte ut helt plant av sig själv, det är ju poängen med det. Annars skulle man inte kunna bygga fall. När det stelnat så man kan gå på det kan man gå in och skrapa snyggt fall närmast brunnen, kanske med en halvmeters radie eller så. Det svåra är att bedöma hur mycket spackel man ska hälla var, och hur mycket man ska böka med det i efterhand. Det är inte lätt att flytspackla ett bra fall, så du kanske kommer behöva justera svackor och annat i efterhand.

Sulan_gbg skrev:
Eftersom förhöjningsringarna inte ger fullt 15 mm men det löser ju sig med fallet sedan är det okej att lägga 13 mm och sedan räkna in de sista 2 mm i fallet om man säger så?
Jepp.

Sulan_gbg skrev:
Hur mycket ska man överlappa med armeringsnätet vid skarvarana? Och hur lägger man det kring golvbrunn och kring toalett osv?
Egentligen behövs inte så mycket överlapp. En ruta räcker med 100-nätet.

Sulan_gbg skrev:
Angående armeringen; Blev lite spak när jag köpte det idag och det låg där i en rostig hög men det stämmer att det ser ut precis som ett rutnär (100*100 mm) av vanligt armeringsjärn fast lite tunnare (3-4 mm) eller?
Det stämmer.
 
Jag och min kära far har gjort en prototypmall just för att få de lokala fallen perfekta. Vi svetsade helt sonika ihop en profil i det här fallet 90 x 90 cm med rundat ytterhörn och ställbara skruvar där jag kan få perfekt fall. Därefter läggaer jag dit mallen och handspacklar fallet genom att stocka mot profilen. Fallet blir perfekt i våg och eventuella duschdörrar sluter tätt emot golvet. Därefter flyter jag resterande golvyta och skrapar bort eventuella kanter. Sparar bra med tid på detta kan jag tillägga ;) .

Inser nu att detta inte var så lite OT men låter det stå kvar såvida inte herr moderator behagar ta bort det :)
 
JAg tänkte inte göra avjämningsmassa och fall samtidigt eftersom jag inte tror jag klarar av det. Kanske är lite trög...Var det okej att gjuta/spackla typ 5 mm i taget?
 
Ja, det är okej, men inte optimalt. Bättre i så fall att planflyta till minimitjocklek och sedan bygga fallet ovanpå det. Men hur ska du göra fallet, tänkte du handspackla alltihop eller flyta fall i en sista omgång?
 
Jag hade tänkt planflyta till mintjocklek och sedan spackla fall för hand. Jag har ju aldrig gjort det här innan så jag har inte någon koll på hur lättarbetad massorna är, konsistens osv

Så här hade jag tänkt:
Flyta till förhöjningsringens tjocklek, 13 mm
Skumgummi remsor på lagom avstånd från brunnen, typ 60-70 cm för att handspackla upp ett bra fall runt brunnen
Sedan flyta från fallets kant och ut mot resten av rummet och till sist lägga på lite till till fall där jag flutit det sista

Bra, dåligt eller bara krångligt sätt?

Jag ska använda höganäs spackel kommer det att fungera att göra som jag tänkt? JAg trodde spacklet skulle flyta ut helt självt men det kanske det inte gör eller är det en blandningsfråga?

Varför jag fråga det om 5 mm i taget är för att ajg itne har någon känsla för hur mycket flytspackel jag ska blanda när jag väl gör detta även om man kan räkna sig fram till det. Och det jag ville veta var väl egentligen om det var direkt felaktigt att inte gjuta hela tjockleken på en gång. Det är dock målet att gjuta hela tjockleken på en gång.

Oj vad långt det blev...

/Sulan
 
Det funkar, men är lite omständligt. Förstår i och för sig att det känns säkrast. Jag hade kanske föreslagit att du först planflyter, sedan stänger av en bit från brunnen, flyter med fall mot avstängningen. River avstängningen när man kan gå på spacklet och skrapar ner lite de sista kanske 200 mm från kanten, för att sist handspackla från flytspacklets kant fram till brunnen.

Du kan räkna ut precis hur mycket spackel som kommer gå åt för den första flytningen, det står på säckarna eller i monteringsanvisningen hur många kilo det går åt per m2/mm tjocklek. Gör grundflytningen i ett svep, det är absolut bäst.
 
Okej. Det kanske blir smidigare så. Ungefär hur lång tid tar det innan man kan gå på spacklet?

Blir spacklet så flytande att man i princip bara hälla på hink efter hink från tröskeln och sedan fluter det ut som det ska
 
Testa läsa bruksanvisningen. Det kan ta en dag eller fyra timmar beroende märket.
 
Sulan_gbg skrev:
Blir spacklet så flytande att man i princip bara hälla på hink efter hink från tröskeln och sedan fluter det ut som det ska
Nja, inte riktigt kanske. Framför allt skulle du kanske inte få så bra fall om du gör så, det behöver väl luta från andra håll mot brunnen också?
 
Eftersom jag ska göra mitt golv i flera moment; avjämningsmassa först och sedan fall så tänkte jag mer då man gjuter avjämningen, 12-15 mm och då ska det ju bara bli plant.

Det jag undrade över egentligen är om det är så självutjämnande som det står eller om man ska vara noga med att hälla ut hinkarna ungefär jämt fördelat över golvet eller om det löser sig själv oavsett var man häller?.
 
Ah, just det, sorry.

Nej, det spackel man använder till detta är inte så väldigt självutjämnande. Häll det i våder som går i varandra, och försök hälla ungefär rätt mängd på rätt ställe.

Nu är det ju inte tolkkänsligt att det blir plant, i och med att du ska spackla igen ovanpå, men försök få det hyfsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.