Hallå hallå, jag håller på och ska gjuta ett golv som det sedan ska läggas klinker på!

DSCN1402_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag undrar är till vilken höjd jag ska gjuta?

Klinkret bygger 10mm, fixet har jag hört ska bygga 4mm om man använder en 8mm fixkam, så då är vi uppe i 14mm.

Jag kommer att gjuta med vanlig grovbetong som jag blandar själv från säckar, denna yta är svår att få riktigt jämn så funderar hur mycket jag ska lämna för flytspackling?

Tacksam för svar, då jag tänkt gjuta i övermorgon! :D
 
1 - du måste förankra slangen tätare, annars kommer den att flyta upp

2 - har du limmat isoleringen mot golvet?

2 - fixet bygger 1-2 mm oberoende av storlek på fixkam
 
Du måste nästan kolla med tillverkaren av slangen. I vissa fall skall totalhöjden ligga på 30mm och i vissa fall 30mm ovan slang totalt alltså med klinkern.

Det beror alltså på slang dimensionen. Ju tjockare slang ju tjockare kaka. Det beror på värmeledningsförmågan. Eftersom du större avstånd mellan slangen.
 
vojma skrev:
1 - du måste förankra slangen tätare, annars kommer den att flyta upp

2 - har du limmat isoleringen mot golvet?

2 - fixet bygger 1-2 mm oberoende av storlek på fixkam
Jag har varit där och slängt dit extra plastclips i cellplasten där det var stora avstånd, men tänk på att det är fastnajjat armering också så behövs det verkligen?

DSCN1419_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under isoleringen så är det sand för att få jämt och få plats för elementrör, elrör, avlopp och liknande.

Okej, ahmen det är bra om fixet bara bygger 1-2 mm, mer plats för flytspackel om gjutningen inte blir 100% rak! ;)

Tyrström skrev:
Du måste nästan kolla med tillverkaren av slangen. I vissa fall skall totalhöjden ligga på 30mm och i vissa fall 30mm ovan slang totalt alltså med klinkern.

Det beror alltså på slang dimensionen. Ju tjockare slang ju tjockare kaka. Det beror på värmeledningsförmågan. Eftersom du större avstånd mellan slangen.
Jag kommer inte ihåg hur det var med LK PE-X rören, men jag minns att jag läste något om täckande skikt då jag gjöt badrummet för 3 månader sen, så det borde vara därför jag valt en viss höjd på cellplasten! :)
 
Ok jag trodde att du skulle flytspackla direkt på det där.
 
Nejdå, jag hoppas verkligen det stämmer att fixet bygger 1-2 mm, för gjutningen blev aningens högre än planerat! :/
 
Fixet bygger ungefär halva tjockleken på fixkamen. Lägg inte på för tunt= svårt att få täckning på hela plattan.

Är det större plattor så är detta känsligare då även en 30x60 platta ofta är lite bågformad.
 
Tyrström skrev:
Fixet bygger ungefär halva tjockleken på fixkamen. Lägg inte på för tunt= svårt att få täckning på hela plattan.

Är det större plattor så är detta känsligare då även en 30x60 platta ofta är lite bågformad.
Nu får jag två olika svar en säger halva tjocklek på fixka 4mm med 8mm fixkam, och en säger alltid 1-2mm...

Det jag ska lägga är 30x60 cm plattor och jag har aldrig gjort det förr! :p Ute på halt vatten kanske? ;)
 
lorens skrev:
Nu får jag två olika svar en säger halva tjocklek på fixka 4mm med 8mm fixkam, och en säger alltid 1-2mm...

Det jag ska lägga är 30x60 cm plattor och jag har aldrig gjort det förr! :p Ute på halt vatten kanske? ;)
Ja du... det är ingen enkel match om man inte har någon erfarenhet alls av det...

Jag har nyligen lagt 25kvm hemma hos mig själv och tycker du ska ha minst 10mm kam till den storleken på platta... och få inte för dig att lägga dem med halvstensförskjutning (typ tegelstensmönster) då de oftast bågnar en del precis som Tyrström skriver och då lär du få ett halvt helvete att få rätt på det...

Hur mycket det bygger handlar ju lite om hur ojämnt/jämt underlaget är...
Själv hade jag kraftiga "ryggar" i golvet på vissa ställen och där är inte mycket fix under medan det där det var svackor är betydligt mer... men i snitt byggde det nog en 4-5mm iaf...
 
Glöm inte bort att du måste vänta minst 3 månader innan plattläggning när du gjuter med betong för att den ska krympa klart.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du... det är ingen enkel match om man inte har någon erfarenhet alls av det...

Jag har nyligen lagt 25kvm hemma hos mig själv och tycker du ska ha minst 10mm kam till den storleken på platta... och få inte för dig att lägga dem med halvstensförskjutning (typ tegelstensmönster) då de oftast bågnar en del precis som Tyrström skriver och då lär du få ett halvt helvete att få rätt på det...

Hur mycket det bygger handlar ju lite om hur ojämnt/jämt underlaget är...
Själv hade jag kraftiga "ryggar" i golvet på vissa ställen och där är inte mycket fix under medan det där det var svackor är betydligt mer... men i snitt byggde det nog en 4-5mm iaf...
När jag gick byggutbildningen fick jag testa 2 dagars praktik som plattläggare, för 10 år sen.. :p Det är min erfarenhet av plattsättning!

Jag hade tänkt lägga plattorna med förskjutning på hälften, men då skippar jag de tankarna och läggar dem kant-i-kant! Verkar som att jag kommer få det nog jobbigt bara med att få ett plant golv! ;) Synd jag inte lyckas hitta några bra tips&tricks någerst!

Stefan N skrev:
Glöm inte bort att du måste vänta minst 3 månader innan plattläggning när du gjuter med betong för att den ska krympa klart.
Jag har hört 1 vecka per centimeter betong, och jag har gjutit 8cm... Vet inte vad som stämmer dock!

Tack er alla för tipsen ni ger iaf! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.