Halloj,
Vi bor i ett hus med "krypgrund" dvs under halva huset har vi ca 230 cm i takhöjd.
Nu när vi börjar närma oss att gjuta garageplattan tänkte jag även gjuta ett golv i krypgrunden så att det blir ytterligare ett ställa att samla på sig alldeles för mycket prylar ;-)
Två frågor...
I garageplattan har jag räknat med 10 cm betong men behövs det så tjock lager även i grunden eller skall man hellre satsa på att lägga in ytterligare isolering ?
När det gäller armeringmattan... behöver man 6150 eller räcker det med 5200 ?
Vad tycker ni ?
 
J
5200 måste räcka om du inte skall lagra guld där nere.
 
Vad ska du förvara? Om det inte är annat än stegar och spadar så kanske du vill ha lite värme där? Risken är ju annars att den gjutna plattan blir fuktig att ställa t.ex. kartonger och annat på som drar till sig fukt. Isolering och med lite underhållsvärme skulle jag gjort. Helst om du kan koppla på golvvärme så är det ju helt förträffligt, dock kolla så du har tillräcklig ventilation. Förutsätter ju att du har kapacitet kvar på panna eller t.ex bergvärme.
 
Eftersom det kommer att vara ett förråd tänkte jag inte lägga ned golvvärme.
10 cm isolering i golvet och sedan någon typ av avfuktare och eventuellt något element.
Jag läser just nu för fullt på om de olika lösningarna för att försöka bilda mig en uppfattning om vilken som verkar bra och om jag skall täta ventilationen i grunden.
I källaren kommer det att förvaras verktyg, vin, en hel del hyllor med förvaring av diverse... det blir närmare 40 kvm så min fru kommer säkert att hjälpa till med att fylla ytorna. ;-)
 
Självklart ska du lägga golvvärme även i detta utrymme. Det är ju rätt trevligt att kunna hålla frostfritt utan problem. Har du vattenburet redan är det ju givet, om inte skulle jag ändå lägga ner slang för framtiden.

Gräv så du får 20cm cellplast under betongkakan och gjut inte mindre än 8-10cm

Använd 6150 armering, den klenare armeringen blir böjd när man går på den vilket INTE är vad man vill när man gjuter.....
 
mats757 skrev:
Här har du lite att läsa angående armering.
Plattor på mark är "bra"!
[länk]

Mats
Hmm har ju inte hunnit med allt som jag skulle under hösten varför det blir en del vinterarbete...
Har någon sett den här annonsen på Blocket ? http://www.blocket.se/vi/17731105.htm?ca=11_s
Eller rättare sagt... har någon vågat sig på att köpa av dessa ?!
Priset är ju minst sagt lockande !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.