Hej!
Jag vill gjuta ett golv i vår källare för att kunna nyttja den. Tanken är att ha antingen liten verkstad eller tvättstuga där.

Idag är det jordgolv. Grunden är av natursten. Jag tänkte ha ett litet släpp mellan grund och platta för att inte ”gjuta fast” grunden och förändra husets förutsättningar att kunna röra sig.

Takhöjden är idag ca 1.80. Jag uppskattar storleken till 4x8 m. Alltså ca 32 kvm.
Jag önskar en färdig takhöjd på 1.90-2 m.
Så gräva ut är ett måste. Bör grunden stämpas i sidled?

Jag ska försöka hålla nere kostnaderna. Men uppvärmning är ett måste.

Vad behöver jag tänka på?
Är det ett lager makadam, cellplast, armeringsmatta och ca 10 cm betong som gäller? Behöver detta vara nån åldersbeständig plast för att hindra fuktvandring underifrån? Antar att det ska till någon markduk?

Jag hade tänkt att bara ha nån eldriven radiator men är väl öppen för förslag. Det finns ingen vattenburen värme i huset.

Skickar med lite foton, ursäkta stöket.

Tacksam för input!
Med vänlig hälsning, Kristoffer
 
  • Rörig jordgolvskällare med förvaring av diverse byggmaterial, inklusive gula kablar, pappersskräp och byggverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stökig källare med jordgolv och naturstensgrund. Rör och kablar hänger från taket och det finns byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa från utsidan av ett rött trähus leder ner till en jordkällaringång med obrutna väggar av trä och betong. Gräs växer runt omgivningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Naturstensvägg med rörsystem i en källare, en grå varmvattenberedare överbelamrad med rör och byggmaterial samt synlig isolering i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En naturstensgrund i en källare med ett jordgolv, stökigt med spridda föremål och en gul slang synlig till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trycktank med anslutna rör i en källare med naturstensgrund och jordgolv, bråte och rördelar ligger på golvet runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eller är detta ett dåligt alternativ med tanke på fukten? Kommer all fukt upp i grundmuren och syllen? Vad ska man ha för golv i så fall? Tegelgolv i all ära men känns inte helt smidigt att hålla rent. Gjuta platta utan fuktspärr?
 
Ingen som har nån idé, erfarenhet, åsikt eller tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.