Har planer på att gjuta ett golv i förrådet för att kunna bla använda det som garage. Har lite frågor kring hur jag bör gå tillväga.

Förrådet är ca 10 * 5 m består av 7 rum med separata ingångar, två av rummen är till det gamla utedasset och har ett tillsynes helt betonggolv dessa tänkte jag spara som de är. I de övriga rummen tänkte jag gjuta ett nytt betonggolv, i vissa delar av den ytan finns det dock ett gammalt trasigt betonggolv som jag tänker att jag bör riva ut för att det känns svårt att laga bra. Lägger med en skiss som visar hur det typ ser ut.

Handritad skiss av förrådsrum med markerade områden för befintligt betonggolv och sprucket betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av hörnen står på en natursten, i övrigt bärs förrådet upp av en vad jag förstår gjuten grundmur. Jag grävde lite för att se hur djupt den gick och då verkar den följa stenar osv i botten så det verkar inte vara murad. se bild nedan. Men verkar iaf gå typ 15-20 cm undermarken.
Grävt hål i jord med synlig grundmur och vattenansamling, vilket indikerar behov av dränering före gjutning av betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom kom det upp vatten i det lilla hålet jag grävde så jag antar att jag behöver göra någon form av dränering men vad.

Vissa delar av grundmuren är ganska sprucken de största sprickorna på någon cm. Kan man göra något vettigt åt det?

Bild på en sprucken grundmur i ett förråd med synliga träbjälkar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baksidan av förrådet har ingen grundmur bör man mura upp en då?

Ojämnt jord- och betonggolv i ett förråd med synliga grundmurar och sprickor, utsatt för renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur djupt behöver man gräva ur för att få till ett bra betong golv så att jag kan använda förrådet som garage och lite förvaring av gräsklippare och liknande. Bör man bygga in någon slags avlopp för tex den snö man kommer dra med in med bilen.

Eftersom grundmuren går mellan vissa av rummen antar jag det egentligen blir så att jag gjuter tre separata golv ska jag då binda ihop dem genom att borra igenom muren och sätta armeringsjärn igenom?

Tacksam för svar på hela frågan eller delar om ni har liknande erfarenheter.
 
Åsa Lund
Varför inte bygga helt nytt och sedan riva det gamla?
Verkar bli mycket cirkuskonster för att få till något som håller i längden.
 
Att riva känns lite väl radikalt, det har ju stått i hundra år behöver nog bara måla om det så står det nog i hundra till, men det skulle kännas bättre med ett gjutet golv.

Egentligen tänkte jag nog inte att det skulle vara ett alltför svårt jobb att gräva ur lite och fylla på med makadam, grus och armering sedan få hit en betongbil och spruta ut lite betong. Eller är det mycket svårare?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Åsa Lund
Ska du bara kunna få in en bil kan du kanske istället lägga betongplattor istället? Då behöver du inte bygga ihop med det gamla på samma sätt, bara ansluts intill. Ok?
 
Mener du sådana plattor som man lägger på uteplatser? Det skulle nog funka. Fast jag antar att jag ändå behöver gräva ut och fylla på med makadam och grus under, samt få till någon form av avrinning så att det inte står vatten 10 cm under plattorna de skulle väll röra sig ganska mycket när marken fryser till.

Men lösningen med att gjuta vad är det som är det svåra. Är det svårt att bygga ihop med den gamla muren eller är det att det inte finns någon bra mark under den gamla muren som gör att den kommer fortsätta röra på sig även om jag skulle dränera runt om och ha bra underlag under det nygjutna golvet isf.
 
Hur går det? Har ett liknade problem här :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.