Jag ska gjuta golv i halva min maskinhall där jag tänkte isolera och ha lite verkstad.

Byggnaden är 6.40m bred och jag ska gjuta ca 10m i i hallen. På golvet i hallen finns nu rätt så grov sten, först får jag jämna väga av underlaget och fylla på med något fyllnadsmaterial (vad?) sen är en av frågorna om jag måste padda det? Har tänkt mig att gjuta ca 5 cm tjock, vad ska jag använda för armering?

Och det största frågan hur ska jag gå tillväga under själva gjutningen? Bil med ränna räcker men hur ska jag raka av det? behöver jag vibrera? Och vad ska jag ha för kvalitet på betongen?

Tack på förhand
 
Den grova stenen, hur stor är den? Jag brukar köra med makadam 16-32. Då får man ett kappilärbrytande skikt, ca 20cm tjockt som paddas med en vanlig liten padda (75 kg) Beräkna att gjuta 8 cm direkt på detta. Åtgången av betong blir då motsvarande 10 cm, en del betong kryper ner i makadammen. Armeringsnät 200 x 200 x 6 mm.
Betongen heter C25/30-16-S4
 
stenen skulle jag uppskatta till 25-100, en amatörmässig uppskattning jämfört med 0-50 kross vi la på vår väg.

Hur tycker du jag ska gå till väga för att jämna och raka av det?
 
Är där plats så fyll på med makadam 16 - 32, eller det heter kanske sten 32. Ta inte 0-50 kross, den bara drar upp fukt i betongen
 
Tack för tipsen ska ge mig på det under veckan.

Det jag inte har fått klart för mig är hur jag ska jämna och slätta betongen efteråt. Kanske använda självkompakterande betong? Då borde det väl att räcka med att göra ett bra förarbete och sedan rita ut var jag vill ha färdig nivå på golvet. Om jag har förstått det rätt behöver man inte dra med rätskiva och vibrera under gjutningen utan bara slätta lite.
 
Du skall hyra en sloda ( 1 meter bred stålskiva med långt skaft) och en helikopter (glättningsmaskin om det är ett golv över 100 m2). Betongen har konsistens halvflyt och är lättast att jämna med asfaltrakor (räfsor utan tänder) som gungas fram och tillbaka, därefter tar man slodan och gör finliret. efter ett tag pressas det upp vatten på ytan. När det har försvunnet kan man börja ta sig ut på golvet med helikoptern försedd med stålskiva och gno ihop ytan. när det är klart tar man av stålskivan och kör med vingarna istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.