Ska få golvet gjutet i badrummet där jag själv ska göra förarbetet.
Har fått ut makadam och paddat denna och även brunnar och avloppsrör är på plats.
Efter detta ska jag börja på cellplasten, ska lägga två lager 75 mm och ett 50mm totalt 200mm.
I cellplasten har jag tänkt spåra in kallvatten i nedersta skivan och varmvatten i mitten skivan. Alla slangar och avlopp ska gå dolt, antingen inspårat eller i reglade väggar. Det är alupex som används.
Avslutar med armeringsnät.

Mina frågor
1. På vilken höjd är det lämpligt att sätta brunnarna från färdigt golv? Det kommer gjutas och efter det blir det flyt för att göra fall mot brunnarna. kan det va lämpligt att sätta dem i samma nivå som betongen?

2. Avloppen ligger i makadam, behöver jag klicka ut betong under brunnar och rör för att minska risken för att det ska sjunka eller flytta sig?

3. Har ni några andra synpunkter på upplägget så får ni gärna kommentera.
 
Dannnnnnne
Brunnen 2cm under fg brukar bli bra.

Avloppsrören ligger där dom ligger, däremot kan du fogskumma alla uppstick och golvbrunnen mot cellplasten så rör det sig inte när dom gjuter.

Du kan spåra ner både varmt och kallt vatten i samma lager se bara till att du håller isär ledningarna.

Personligen skulle jag dra pex slang istället för alupex, det tycker jag är lättare att jobba med och smidigare att byta om något skulle hända under projektet
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, blir svårt att dra vattnet utan att varm och kall korsar varandra i samma skiva. Har två lager cellplast så varm får ligga i den översta mot gjutningen.
Går det verkligen att byta en pex med tre 90 graders böjar, även om två av dem är lite mjukare?
 
Dannnnnnne
C Chefred skrev:
Tack för svaren, blir svårt att dra vattnet utan att varm och kall korsar varandra i samma skiva. Har två lager cellplast så varm får ligga i den översta mot gjutningen.
Går det verkligen att byta en pex med tre 90 graders böjar, även om två av dem är lite mjukare?
Det går jättebra att byta en pex 16 pex även om det är 3 böjar! Det finns ett verktyg som jag inte riktigt vet vad det heter egentligen men vi kallar det grispig, det är som en nippel gängad i båda ändar, ena änden skruvar du i den gamla slangen och den andra i den nya. fördel om man är 2 så att någon kan skjuta in den nya medans man drar ur den gamla. En jäkla massa glidex spray underlättar också.
 
  • Gilla
Chefred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.