Har garargeuppfart där man gjutit och lagt skiffer/sten (se bild). Skall renovera ena bil platsen (som troligen har tillkommit efter den första). Men hur går man till väga efter att man bilat ner en bit? Gjuter man en "kaka" och lägger på skiffer bitar finns väl risk att dom sjunker. Att gjuta och sedan lägga på med fästmassa och foga som man gör med "badrum" känns inte rätt. Någon som vet?
 
  • PA121022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PA121024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur själva gjutningen ska utföras vill jag inte uttala mig om, men plattorna sätts i princip som i badrum. Fästmassan ska vara godkänd för ändamålet, och det är väldigt viktigt att man får full täckning under plattorna. I regel är dubbelstrykning en god idé, alltså att man stryker ut fästmassa både på underlaget och på plattornas baksida. Tänk på att betongen måste vara minst tre månader gammal innan plattsättning i normalfallet.
 
Tackar för svaret!
Jag var inne på "badrums" metoden från början. Men det ser nästan ut som plattorna är lagda i gjutningen. Fogarna är väldigt breda. Går det att foga så brett på ett bra sett... Blir det inte väldigt mycket fogbruk på plattorna och svårt att få det jämt. Några rader är dessutom stenbelagda (med hyfsat platt sida upp men ganska djup oregelbundna ner). Jag får nog fundera på detta..........
 
Ah, jag trodde du skulle riva upp och göra om alltihop. Om du ska lägga det så att det ser likadant ut som tidigare så funkar inte dem metoden jag pratar om. Antar att du får lägga dem i bruk på något vis. Men jag vet inte exakt hur du ska göra.
 
Vill du gjuta så lägger du ett armeringsnät och gjuter på några centimeter med en sån här Vibbratorbalk:

http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7529&epslanguage=SV

Det är en stålskena som vibbrerar betongen och jämnar till den samtidigt, det sitter en vinsch på vardera sida som drar maskinen uppåt. Använder du trög betong och gjuter dig sakta uppåt är är detta busenkelt.
 
Grejjen var att jag vill lägga ut skiffer plattor igen (som bild 1). Skulle man kunna gjuta och när det stelnat lite lagom lägger man ut skiffer plattor. Men kommer dom fästa?
 
Fixade inte länken men kolla på www.flisbyab.se - läggningsråd - lägga natursten i betong.

Klart det går -föreslår cementbruk A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.