Hej

Ska snart gjuta plattan till mitt garagebygge och eftersom det ska vara väldigt svårt att maskinglätta ytan med en "helikopter" för en nybörjare så funderar jag på att helt hoppa över detta steg. Det gör oss inget om ytan blir lite grov. Risken är annars att jag maskinglättar och får en yta som är mycket sämre än om jag inte hade kört med helikoptern överhuvudtaget.

Vi kommer att gjuta med en vibrationsfri betong. Därefter har jag tänkt att dra av ytan genom att låta rätskivan vila mot kantelementen. (Garaget blir 4,6 m brett och rätskivan är 5 m). Till sist slodar jag ytan och brädriver eventuella ojämnheter.

Vad tror ni om detta?
 
Maskinglättning är väl ett alternativ, inte ett obligatorium.
 
Kör på den byggidé du har, det blir helt ok med sloda.
 
Redigerat:
Jag kan lugnt påstå att köra med helikopter var det svåraste momentet jag gjort på något bygge. Dessutom finns det ingen tid att öva sig, betongen bränner oavsett om du hinner med eller inte.

Så att välja bort glättningen är lika så bra. Eller så hyr dy in ett proffs som gör det. Eller så nöjer du dig med en lite grövre yta.
 
Redigerat:
K1983 skrev:
Vad tror ni om detta?
Det går utmärkt. Tycker du ytan är allt för knottrig efter gjutningen härdat kan du hyra en betongslipmaskin och köra över plattan. Den är dyrare att hyra än glättningsmaskinen, men lättare att köra. Väljer du att slipa innan du börja bygga väggar kan du dessutom blötlägga med vatten så dammar det inte så mycket.
 
Du kan inte glätta en vibrationsfri betong(skb). Däremot är det väldigt viktigt men att inte låta betongen torka för fort då den spricker då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.