Hej!

Jag har beställt ett Älvsbyhus för en tid sedan, och sitter nu och funderar lite över garagegolvet, som man får fixa på egen hand.

Är det något en normalhändig person klarar av att göra själv?
Finns det någon bra tråd här på forumet att läsa i ämnet?
Fungerar det bra med golvvärme?

Är väldigt sugen på det, och det verkar ju vara billigare än att sätta in ett par vattenradiatorer med, och det gör ju inte så mycket :)

Det jag hade tänkt göra själv är väl igentligen allt utom själva fyllandet, alltså markarbete, armering, lägga golvvärme osv...

Tacksam för svar :)
 
Hej Adde!

Ja, det är "lätt" för en någolunda händig person. Givetvis får du inte lika bra resultat som om du anlitar en firma, men du sparar troligen många sköna tusenlappar.
 
Mikael_L
Planera gärna in ett avlopp också så du kan få ut ev vatten på enkelt sätt. Många som ångrar sig när garaget inte alltid är "torrt".

Givet att gjuta in slang det vore nästan dumt att låta bli även om man inte använder den. Isolering under är inte heller något man ska slarva med då det kostar så lite(i sammanhanget).

Behöver inte bli ett dugg sämre än om firmor gör det finns ju syltfötter även där. Dock är tiden det tar sannorlikt betydligt kortare med firma.
 
Kiwi skrev:
Hej Adde!

Ja, det är "lätt" för en någolunda händig person. Givetvis får du inte lika bra resultat som om du anlitar en firma, men du sparar troligen många sköna tusenlappar.
Ja eller så blir det ännu bättre.
 
v-g skrev:
Planera gärna in ett avlopp också så du kan få ut ev vatten på enkelt sätt. Många som ångrar sig när garaget inte alltid är "torrt".

Givet att gjuta in slang det vore nästan dumt att låta bli även om man inte använder den. Isolering under är inte heller något man ska slarva med då det kostar så lite(i sammanhanget).

Behöver inte bli ett dugg sämre än om firmor gör det finns ju syltfötter även där. Dock är tiden det tar sannorlikt betydligt kortare med firma.
Avlopp skulle ju inte vara dumt, men får man ha det? Husförsäljaren påstod iaf att det minsann behövdes en oljeavskiljare för att det skulle vara godkänt... Men å andra sidan så kan man ju göra golvet efter besiktningen...

Men i stora drag, vad behövs för att gjuta golvet? Form lär ju gå bort då garaget levereas på grund, så det borde väl "bara" vara att gräva ur, i med singel, makadan, packa med vibb, isolera (typ plast och frigolit?), armera, i med slang och fylla upp med cement? :) Eller har jag missat något viktigt?
 
Oljeavskiljare eller inte är brukar variera mellan olika komuner så prata med din för att få det rätta svaret för just dig.

Frågan är vad det är för grund garaget levereras med. Om den är lämplig ihop med en isolerad platta eller ej. Kan även här vara bra att slå leverantören en pling och be om lite mer information om hur garagets grund ser ut. Är det tex en osiolerad balk så behöver man ju isolera den för att det ska vara värt att lägga värme innanför. Har du riktig tur så är det en isolerad platta som grund till garaget. Då är det "bara" att påta i slangen före gjutningen
 
Älvsbyhus garagen leveras på betong plintar,väggarna vilar på en "ram" av betong. Golvet är bara sand/grus. Man kan gjuta efter efter att väggarna är resta men det blir lite trångt. (jag gjorde så)

Isolera med minst 100mm cellplast. gärna 200mm om du tänkt ha golvvärme. golvvärmeslangen är billig, 2000-3000 på www.rinkabyror.se så det skall du ha.

Finns en del skrivet om det under grund/mark arbeten delen
 
Benny_Steen skrev:
Älvsbyhus garagen leveras på betong plintar,väggarna vilar på en "ram" av betong. Golvet är bara sand/grus. Man kan gjuta efter efter att väggarna är resta men det blir lite trångt. (jag gjorde så)

Isolera med minst 100mm cellplast. gärna 200mm om du tänkt ha golvvärme. golvvärmeslangen är billig, 2000-3000 på www.rinkabyror.se så det skall du ha.

Finns en del skrivet om det under grund/mark arbeten delen
Hej!

Har suttit å bläddrat i rinkabyrör katalogen som senaste dagarna, det var därifrån jag fick den dumma idéen :)

200mm ska jag såklart använda, det måste ju löna sig i långa loppet...

Vad ska man ha under den då? nån plastfilm, grus och sådan? Ska kolla in grund/mark-delen med då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.