Hej!

Rookie när det gäller gjutning så lite råd skulle sitta fint.

Jag har bilat bort tröskeljärnet mm för att skapa en mjukare infart och ett fall ut ur garaget. Anledningen är att jag monterat en takskjutport. Det blir inget nytt järn.

Gamla garage plattan är från 60-talet, typ.

Det kommer att bli ca 20mm stenmjöl mellan plattorna och den nya gjutningen.
Naturligtvis skall det rengöras från div lös betong mm.

Nu är fråga.
- Vad skall jag gjuta med?
- Behöver jag någon form av "primer" så att den nya gjutningen fäster?

Infart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dammsug, vattna, primer, finbetong. Så hade jag gjort.
 
Primer -> Nått jag redan har på hyllan (från flytspackling) eller nå speical?
Finbetong -> Typ Finjas C32/40
 
Redigerat:
Det blir bra det.
 
Hade kört fiberarmerad reparationsbetong, angående primern så kör Finjas egna om du tänkte använda deras bruk.
 
Helioz skrev:
Hade kört fiberarmerad reparationsbetong, angående primern så kör Finjas egna om du tänkte använda deras bruk.
Tänker du då på Finjas Reparationsbetong C40/50?
 
hama65 skrev:
Tänker du då på Finjas Reparationsbetong C40/50?
Ja den är bra. Anledningen till att välja reparationsbetong är förutom fiberarmeringen att den har bättre beständighet mot vägsalt och att den är mer lättflytande vilket är viktigt för denna sortens lagningar.
 
Redigerat:
@Helioz
Hur flytande?

Jag måste skapa ett fall från höger till vänster i bilden ovan. Dvs från det släta garagegolvet ner mot plattorna. Närmast kameran blir det i nivå med plattorna och längst bort i bild ca 2cm högre än plattorna. Plattorna har ett fall bortåt i bild.

Är det denna primer du tänker på?
http://www.finja.se/100-primer-1-liter.599001.produktinfo
 
hama65 skrev:
@Helioz
Hur flytande?

Jag måste skapa ett fall från höger till vänster i bilden ovan. Dvs från det släta garagegolvet ner mot plattorna. Närmast kameran blir det i nivå med plattorna och längst bort i bild ca 2cm högre än plattorna. Plattorna har ett fall bortåt i bild.

Är det denna primer du tänker på?
[länk]
Mer lättflytande än finbetong men inte som som flytspackel, håll bara vattenmängden exakt som på säcken, funkar bra att bygga fall med. Osäker på om den primern är för utomhusbruk på horisontella ytor, Bemix Korrohäft är annars bäst:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/bemix/5002-1.pdf
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.