Hej!

Jag har nyligen anlagt ett trädäck i markplan som nu behöver kompletteras med en gång från uppfart och vår grind i tomtgränsen. Vi tänkte först lägga plattor men ångrade oss när vi sen bestämnde att vi ska gjuta ny uppfart och bygga carport nästa år. Då vill vi gärna ha de enhetligt och ha gjuten gång också.

Det är ca 20m långt vi behöver hjuta, och tänker oss 0,8-1m bred gång, så 16-20m². Har ni några tips på gjutform, tjocklet på gutning, markarbete osv? Detta är nytt område för mig så jag är lite osäker här.

Ritning som visar husets trädäck, planerad gång, grind och uppfart, markerad med textetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Spopas skrev:
Hej!

Jag har nyligen anlagt ett trädäck i markplan som nu behöver kompletteras med en gång från uppfart och vår grind i tomtgränsen. Vi tänkte först lägga plattor men ångrade oss när vi sen bestämnde att vi ska gjuta ny uppfart och bygga carport nästa år. Då vill vi gärna ha de enhetligt och ha gjuten gång också.

Det är ca 20m långt vi behöver hjuta, och tänker oss 0,8-1m bred gång, så 16-20m². Har ni några tips på gjutform, tjocklet på gutning, markarbete osv? Detta är nytt område för mig så jag är lite osäker här.

[bild]
Det finns ett hus i vårt område som gjutet terass och gångar så som du beskriver. De schaktade bort jord, la dit bärlager som jag tror även packades. Sen platsbyggde de formen med formskivor och stöttor. Armeringsnät på distanser och slutligen betongbil som kom dit och fyllde på. Blev jättesnyggt. jag tror deras bygge är 150mm i höjd ungefär. Det handlar lite om utseende också och inte bara hållfasthet kan jag tycka.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det finns ett hus i vårt område som gjutet terass och gångar så som du beskriver. De schaktade bort jord, la dit bärlager som jag tror även packades. Sen platsbyggde de formen med formskivor och stöttor. Armeringsnät på distanser och slutligen betongbil som kom dit och fyllde på. Blev jättesnyggt. jag tror deras bygge är 150mm i höjd ungefär. Det handlar lite om utseende också och inte bara hållfasthet kan jag tycka.

Sent svar hör men dina råd hjälpte
Lägger in lite bilder på hur det var och hur det blev.
 
  • Nybyggd träterrass framför vitputsat hus med trappa och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprocess av trädäck med delar av trall lagda och marktäckningsväv på marken framför.
  • Renoverad trätrall framför hus, halvfärdig med synliga grundplattor och oavslutade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Personer som jobbar med att bygga en träaltan utanför ett hus, verktyg och byggmaterial synliga på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigställd trädgård med nylagd gräsmatta, trädgårdsplattor och påbörjad träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad gångväg med stora betongplattor bredvid en trätrappa, röd bil och hus i bakgrunden.
  • Markarbeten för ett byggprojekt med presenning, grus och del av trädäck.
  • Färdigställt trätrall framför hus med krukväxt, områden med grus och presenning, samt röd bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrall framför hus, renoveringsmaterial på gräsmattan i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med inbyggd belysning under kvällstid, sett från huset mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träterrass med integrerad belysning vid skymning, omgiven av en lummig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trätrall med inbyggd belysning och en kruka med växt i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat hus med svarta fönsterluckor och en trätrappa som leder upp till en entrédörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trätrappa framför ett hus med vit fasad, mörkt tak och en stenlagd gångväg som leder till entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Det blev ju supersnyggt! Bra jobbat :)
 
Vad blir det för fogar?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det blev ju supersnyggt! Bra jobbat :)
Tack tack

P Plutus skrev:
Vad blir det för fogar?
Det är nu vita stenar mellan som fog. Har inte bild på det tyvärr.
 
Behöver man fogar emellan ? Kan ju vara snyggt med gräs som kommer upp så att varje "sten" är en egen bit.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Behöver man fogar emellan ? Kan ju vara snyggt med gräs som kommer upp så att varje "sten" är en egen bit.
Jag tror inte 'fog' behövs. Men vi la dit vita stenar för vi tyckte det.vlev snyggt. Gräsmattan ska göras om på framsidan så gräset kommer i nivå med plattorna.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Grymt jobbat med ett snyggt resultat.
Men en fråga, måste man lägga duk under betongen ?
Var är fördelen med duken ?
Man kan väl gjuta direkt på singlet ?

Vi skall själva gjuta betonggångar i sommar, så jag tar emot alla tips som går :).
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Grymt jobbat med ett snyggt resultat.
Men en fråga, måste man lägga duk under betongen ?
Var är fördelen med duken ?
Man kan väl gjuta direkt på singlet ?

Vi skall själva gjuta betonggångar i sommar, så jag tar emot alla tips som går :).

Tackar så mycket :)

Under ena delen har vi inte duk då den tog slut :D Så vi hoppas det går bra utan. Är egentligen mest för ogräset inte ska upp genom skarvarna tänker jag, men det löser även ogräsättika antar jag.
 
Någon som har koll på fördelar/nackdelar att gjuta hela gången i betong istället för att gjuta plattor? Tycker båda är väldigt snyggt.
Skall gjuta en uteplats (platta) så måste ändå ha en betongbil som det ser ut :)

Hur gjorde ni med kant mellan plattorna och gräsmatta?
 
M MarcusW1 skrev:
Någon som har koll på fördelar/nackdelar att gjuta hela gången i betong istället för att gjuta plattor? Tycker båda är väldigt snyggt.
Skall gjuta en uteplats (platta) så måste ändå ha en betongbil som det ser ut :)

Hur gjorde ni med kant mellan plattorna och gräsmatta?
Tror det är större risk för sprickor vid större gjutningar. Men borde inte vara något på tal här kanske då en gång borde vara ganska smal.

Vi har än så länge inte gjort vid gräsmattan ordentligt. Men tanken är att ha gräs upp till plattkantem så roboten kan köra fritt. Sen får vi trimma kanterna bara så det ser snyggt ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.