Hej,
skall sätta in en murspis i vårt vardagsrum och det är en pjäs på drygt 800 kilo. Således så måste ett fundament gjutas upp från själva plattan till golvhöjden i vardagsrummet.

Dock funderar jag lite på en sak. Vi har i dag en Nivell-lösning på golvbjälkarna (plastskruvar som ger en distans mellan plattan och golvbjälkar + isolering) ovh om jag nu sågar upp golvet och gjuter upp från plattan till golvhöjd så tappar man själva distansen som varit mellan plattan och själva bjälklaget och golvet. Alltså min oro är att nu finns risken att fukt från plattan får möjlighet att vandra upp i fundamentet och eventuellt reagera med de intilliggande golvbjälkarna.

Är det någon som har gjutit ett fundament och löst detta på något sätt?

Kanske man skall börja med lecablock eller något annat som ger en viss "fuktspärr" från plattan? Eller kanske detta är något man inte behöver oroa sig över?
 
Med reservation för hur just dina förhållanden är så skulle jag inte oroa mig för att fukt ska förstöra dina golvbjälkar. (hur fuktigt är det?)
Du kan ju lämna lite luft mellan virket och fundamentet.
Om du vill kan du ju kanske få till en ”luftad” lösning mellan golvet och fundamentet?
Kanske gjuta in ett gäng små ”ventilationsrör” från fundamentbottenkanten och upp till undersidan av spisen.
På så sätt skulle kanske kaminen och skorstenen kunna dra luft från nivellspalten?
 
Håller med om att fukten inte är mycket att oroa sig över. Plattan är väl isolerad under? Men börjar du med ett par skift Leca så är ju det kapilärbrytande och ger lite isolering så att inte murstocken kyls nedifrån.
 
Tack för svaren.

Nä det är inte alls fuktigt vad man kan se från övriga delar av huset. Tog upp golvet i tvättstugan och det var torrt som snus. Men man har ju hört skräckisar om golvbjälkar som ruttnat bort pga att de varit ingjutna i plattan och min oro var att man eventuellt skulle riskera något nu då man får betong hela vägen upp.

Nä jag tror det lutar åt att lägga Leca som grund och sen som du tipsade Roke att hålla lite distans mot golvbjälkarna (om det är möjligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.