Hej!

Håller på att gräva ner en sluten tank 3m3 i form av cylinder för avloppsvatten. Då grundvattennivån här är ganska hög samt att jag hört flera historier (vet ej om de är sanna) att vissa tankar "poppat" upp genom gräsmattan på våren vill jag förankra ordentligt.

Min plan är att gjuta 4 st block med stolpskor och sedan använda kraftiga remmar (nom draghållfasthet 2 ton) runt hela tanken.
Problemet med gjutningen är att grundvattnet redan är i dager så jag har köpt 4st 70l plastbackar som jag tänkte gräva ner på varje sida och använda som gjutformar.

Hade tänkt använda vanlig grovbetong K40, samt fylla ut med krossade gamla stenplattor. Skulle man kunna ha hälften betong och hälften kross? Behövs armering om jag gör på detta sätt? Är det rekommenderat att blanda ut grovbetongen med sand?

/Henrik
 
annars så gjut 2 längre balkar med förankrings öglor i .....du behöver inte plats gjuta dom de kan du göra uppe på marken som du sedan gräver ner under tanken
 
en 3m3 tank har ju tom en lyftkraft på ca 3 ton så vill du vara 100% säker på att den blir kvar så krävs det ju en del betong.
 
lägg geoduk över tanken oxå så hjälper den till att hålla emot !
 
Vi brukar lägga 4 betongblock på varsin sida om tanken och spänna över med spännband. Blocken har gjutna byglar och väger runt 100 kilo styck. Behöver absolut inte grävas ner under tanken. Lägg bredvid på schaktbotten.
 
Jag gjorde precis som du skriver tihimas, gjöt 4 st stora block a' 150 kg med stolpskor och kraftiga bultar. Spännband med draghållfasthet 2 ton på varje sida.
I mitt fall hade jag ren blålera (ett helvete att gräva för hand) som tynger ner allt också.
Har högt grundvatten men tanken har inte rört sig en millimeter än, och då är det inte helt återfyllt än.

En grävare som hade lagt ner många tankar berättade att en annan ide var att slå i rör med öglor 45 grader från varje sida och sedan spännband.

/Henrik
 
Jag litar mer på en betongvikt. Ett rör kan släppa om man har otur. Betongvikter följer med tankar vid leverans. Alltså anser också tillverkarna att det är den bästa metoden.
Fördelen med att gjuta en betongklump som skall grävas ner, är att den inte behöver vara särskilt snygg. Gjut den på plats vetja! Släng i fyra små fula lådor på schaktbotten och fyll dem med betong, toppa med armeringsbyglar - hembända. Pissenkelt.
 
Eller gräv fyra lagoma gropar och fyll bara stoppa i en lagom armeringsögla som fäste
 
Den var ju ännu bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.