Hej,

Vet inte om jag la det under rätt forum, flytta i så fall..

Jag skall jämna ut en gammal platta i en maskinhall/ garage/ verkstad. ca 60 kvm kommer fyllas ut med ca 6-12cm (ojämnt som sagt)

Har tänkt mig att använda självutjämnande betong (beställa bil med ränna).
K30 med flyttilsats?

Då till frågorna; Ska jag använda mig av primer och i så fall vilken?

Har hört att denna flytbetong skall gå att få helt slät genom att i stort sett bara vibrera och dra ut det manuellt med ngn form av sloda, stämmer det, eller är det ngt mer jag behöver tänka på?

mvh/
Simon
 
Den ska gå och vibrera ut. Se bara till att de nya stängerna du lägger ut över ytan är med rätt nivå så att du kan dra över dem med "slodan". Är du själv som ska göra det eller har du hjälp? Det kan ta lite tid men förbered allt så att när bilen kommer kan du i princip hälla ut och vibrera med detsamma.

//
Alan
 
Alan skrev:
Den ska gå och vibrera ut. Se bara till att de nya stängerna du lägger ut över ytan är med rätt nivå så att du kan dra över dem med "slodan". Är du själv som ska göra det eller har du hjälp? Det kan ta lite tid men förbered allt så att när bilen kommer kan du i princip hälla ut och vibrera med detsamma.

//
Alan

Kan nog ordna ngn eller några som hjälper till, men ingen som har direkt erfarenhet av det.

Stängerna? Du menar alltså att jag behöver något att dra slodan mot ändå?

Exakt rätt nivå är svårt att avgöra, eftersom jag får uppskatta mängden och sedan får det bli den nivån det blir..

Vad jag har hört är att man inte behöver något att dra efter, utan att betongen flyter så pass lätt att den lägger sig "i vatten" nästan själv, bara man ser till att dra ut den hyffsat..

Hur är det med primern?, ingen som har något rakt och bra svar angående det?

//SM
 
Är ytan ren och hyfsat grov så ska det gå bra utan primer, med hyfsat grov menar jag brädriven eller grövre. Sedan skall du nog inte räkna med att betongen flyter ut helt själv för det är skillnad på betong och flytspackel. Men beställ fullflyt så skall det nog gå bra.
 
hempa111 skrev:
Är ytan ren och hyfsat grov så ska det gå bra utan primer, med hyfsat grov menar jag brädriven eller grövre. Sedan skall du nog inte räkna med att betongen flyter ut helt själv för det är skillnad på betong och flytspackel. Men beställ fullflyt så skall det nog gå bra.
Det var en gammal "bonnagjuten" platta, gjorde rent den med kaustiksoda och vatten. Spolade på vatten strax innan bilen kom.


Betongen flöt väl inte ut riktigt så bra som jag trott, slet som ett djur med min hembyggda sloda, fick ut dom 6 kubiken hyffsat bra (lite att göra allt själv, skulle varit två st som hade sloda och en som mätte med laser) . Blev ett par punkter som var lite lägre än beräknat, men det stör mig inte allt för mycket, ytan blev ganska ok, men jag valde att slipa av ytan med ABS-slip (stenar).

Allt som allt kostade plattan ca 14kkr inkl. armering, hyra av ABS slip och 6 kubik k30 C4 betong.

Om ett par veckor ska jag lägga klinkers, granitkeramik 10mm tjock genomfärgad.

MVH/
Simon
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.