Hej. Vårkänslorna har börjat infinna sig och jag tänker på årets vårprojekt, hängmatta.
Eftersom äppleträden är minst 15 år för unga för att hålla hängmattan tänker jag gjuta fast några ”snygga” stolpar i gräsmattan.
Vad tror ni krävs för att det ska hålla och bli stabilt.
Finns det några smidiga lösningar med avtagbara balkskor, typ skruvade i något nergjutet fäste. Att få gräsmattan plan när hängmattan inte är på plats skulle vara fint.
Tittar på limträstolpar med 100 mm diameter. Det borde väl hålla?
Jag kollar på typ denna hängmattan.
https://www.hangmatta-och-mer.se/shop/la-siesta-flora-chilli/
Det jag funderar på är alltså:
Hur gjupt behöver jag gräva
Dimension på rör för gjutning?
Vilken betong?
Vilka balkskor? (Finns det demonterbara?)
 
Åsa Lund
Ledsen att säga det men jag hade hellre köpt en ställning. Den går att flytta till soligaste platsen i trädgården och även flytta när man ska klippa gräset
 
Här är ett sätt att göra, för jag tror inte att du hittar nåra balkskor eller dylikt som håller.
Gräv ett 80?cm djupt hål knappt 40cm dia, fyll några cm makadam. sätt ner ett 110mm markrör tex https://www.hornbach.se/shop/Markror-DN-110-Langd-100cm-SN4/267298/artikel-detaljer.html
gjut fast med 2-3 säckar grovbetong/hål. När du inte använder hålen sätter du i ett lock så fylls dom inte med bråte.
Sen gäller det att hitta en lagom stolpe till att sätta ner i hålet.
OBS Just detta är inget jag själv gjort, jag har dock ett antal mindre hål(70mm) med samma princip, till fågelmatning, torkställning och solsegel. Dessa har jag haft i flera år o funkar utmärkt
Ritad illustration av fundament med makadam, markrör och gjuten grovbetong för stolpfäste i mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Hängmattan är godkänd för 200 kg busande barn.
Stolpen behöver vara ca 3 m ovan mark för att hängmattan inte ska släpa i gräset.
Det blir mycket moment i stolpen och dess grundläggning. Räcker 80 cm grop?
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hängmattan är godkänd för 200 kg busande barn.
Stolpen behöver vara ca 3 m ovan mark för att hängmattan inte ska släpa i gräset.
Det blir mycket moment i stolpen och dess grundläggning. Räcker 80 cm grop?
Har fäst i min i brösthöjd mellan två äppelträd i trädgården, funkar bra.
Har även förankrat ett segeltak i varsit av träd samt en gammal parasollfot i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.