Är det någon som vet måttet som rekommenderas på platån vid en entretrapp?

Jag är i kast med att gjuta två entretrappor som består av fyra trappsteg plus platå. Visst kan man prova sig fram till ett mått som känns bra, men kanske finns redan en allmängiltig rekommendation.
 
Jag skulle inte göra den mindre än 1200x1200mm.....
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle inte göra den mindre än 1200x1200mm.....
Det resonemanget köper jag rakt av vad gäller trappan till huvudentren.

Trappan till groventren vill jag dock ska vara så lite skrymmande som möjligt.
Trapp vy 1.png
Trapp vy 2.png
Trapp vy 3.png
 
Jag har ingen platå alls bara ett steg på min groventre.
 
Matti_75 skrev:
Jag har ingen platå alls bara ett steg på min groventre.
Hur tycker du att det funkar rent praktiskt? Irritationsmoment att behöva stå och låsa upp med låset i högre höjd? Hade helst velat ha på detta vis och ej ta hänsyn till dörrens öppningsradie(öppnas utåt). Det som får mig att tveka är husvagnskänslan där man låser upp i ögonhöjd.
 
Den största nackdelen är när men kommer med kassar i handen och inte har någonstans att ställa ner dom ordentligt, men man vänjer sig.
 
Johan- skrev:
Hur tycker du att det funkar rent praktiskt? Irritationsmoment att behöva stå och låsa upp med låset i högre höjd? Hade helst velat ha på detta vis och ej ta hänsyn till dörrens öppningsradie(öppnas utåt). Det som får mig att tveka är husvagnskänslan där man låser upp i ögonhöjd.
Hur ofta använder du grov ingången?
 
M
Jag skulle aldrig välja att ha en trappa rakt upp till dörr om jag kunde välja avsats. Att gå ner ett par steg för att dörren ska gå att få upp, inte kunna ställa ner grejer för att famla fram nyckeln, känslan att öppna dörren till ett nästan-stup är olustig... bara några av mina tankar.
 
Redigerat av moderator:
Enk Projektet skrev:
Hur ofta använder du grov ingången?
Med tanke på groventrens läge i förhållande till parkeringen blir den mest frekvent använd. Iofs kan man gå via huvudentren när man storhandlat.
 
MaxPax skrev:
Jag skulle aldrig välja att ha en trappa rakt upp till dörr om jag kund välja avsats. Att gå ner ett par steg för att dörren ska gå att få upp, inte kunna ställa ner grejer för att famla fram nyckeln, känslan att öppna dörren till ett nästan-stup är olustig... bara några av mina tankar.
Det är den kliva-i-och-ur-husvagnskänsla som jag vill försöka undvika. Tror vi vill för mycket på ett begränsat utrymme. Trappen kan inte bygga ut mer än 210cm med fallhöjd på 100cm.
 
Redigerat:
Svarar mig själv då en snabb mock up av spillvirke visade att en lämplig lösning är att göra platån två trappsteg djup och utöver detta även bredare så att man står vid sidan om dörren och öppnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.