Hej,
Vill resa upp en fristående vägg som är ca 4,5m bred och 1,5m hög. Problemet är att den kommer ligga på jord jord och har en sten som skall komma ”ut ur väggen” se bifogad bild, där plankan är där väggen skall gå. Jag vill gjuta en grund som är 4,5m bred och ca 40cm hög och därefter fortsätta med lättbetong. Jag vill gjuta remsan ända upp till stentoppen så att jag därefter kan fortsätta med lättbetongen. Men frågan är, visst måste jag köra ner armering i jordmassorna? Vill inte att väggen välter då
Jag eventuellt kommer att ha massor bakom väggen. Räcker det med att köra ner armering i jorden på vardera sida av väggen därefter göra formen för att gjuta i den? Hoppas jag va tydlig i min beskrivning
 
  • Trädgårdsmark med stor sten och en plankbit som markerar framtida vägglinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4.5m bred? tjock? eller menar du lång?
???( lättklinkervägg 4.5m lång, 1.5m hög, 1 block bred/tjock "190mm"

Ingen armering får/skall sticka ut ur betongen. då måste du försegla järnet i ytan där den sticker ut, jobbigt att göra det underifrån marken.
Trycker du ner järnet i jorden och gjuter in så drar den fukt/kondens/vatten och betongen spricker elternativt vittrar med tiden.
 
Z ZcR skrev:
4.5m bred? tjock? eller menar du lång?
???( lättklinkervägg 4.5m lång, 1.5m hög, 1 block bred/tjock "190mm"

Ingen armering får/skall sticka ut ur betongen. då måste du försegla järnet i ytan där den sticker ut, jobbigt att göra det underifrån marken.
Trycker du ner järnet i jorden och gjuter in så drar den fukt/kondens/vatten och betongen spricker elternativt vittrar med tiden.
4,5m lång från vänster till höger i bild och då jag tänkt ha leka block så 20cm djup höjden ca 40-50cm så den kommer ända ipp till stenen och jag kan mura blocken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.