Hej på er!
Behöver lite rådgivning.

Jag ska gjuta en platta runt hörnet på garaget där det i nuläget är en grusgång.

Bredden på plattan kommer vara dryga 1meter, ena längden ca2,5meter och likaså den andra längden.
Plattan kommer inte ha något som den bär utan kommer fortsätta att vara en gång runt ena hörnet på garaget.
Har läst att då bör 10cm tjocklek räcka. Rätta mig om jag fått fel information!

Jag har grävt bort gruset och jord och kommit ned till ca 15cm djup och då är det hårdpackad sand och fyllt upp med smågrus till 10cm. Är detta ok?

Som form har jag läst flertalet olika material: osb, vanligt virke och formplyfa. Vilket är bra och billigt?

Hur stort fall ska jag ha på denna plattan då jag vill att vattnet rinner från garaget? 1cm per meter?



Tacksam för svar på dessa frågor då jag vill köra igång innan det blir för kallt.

Mvh Niclas
 
Ytterligare en fråga: Ska man borra hål i befintliga plattan för att fästa armeringsjärnen i varsitt hörn av den nya gjutningen?

Kom igen med lite svar nu. Det blir kallare ute.
 
Jag hade byggt en form av typ 45x120.
Borrat hål i befintliga plattan per 60 cm.
Hamrat in armeringsjärn och böjt dom längds med den nya gjutningen.
Har du nära till en betongfirma hade jag lagt byggplast i släpkärran och åkt och hämtat.
Jag hade känt att det förarbetet du gjort var nog.

Bygg formen med rätt fall, så du kan dra med en bräda mot virket efteråt och därmed få ett litet fall.
 
Jag gjorde en liknande platta i somras. Jag gjorde en 15cm hög kantbalk runt om och i mitten nöjde jag mig med 5cm tjocklek (la dit lite överbliven cellplast för att få mindre åtgång av betong). Lite 10mm armeringsjärn i kantbalken och 6150 nät över hela ytan. Underlaget var packad 8-16 makadam och gjutformen var av regelvirke 170x45.
Jag och svärfar hjälptes åt at vispa och hälla ut betongen, ca 35 säckar har jag för mig att vi använde, allt var klart på en timma. Jag gjorde fall från huset med ca 1cm/m.
 
Har tillgång till en tombola så vi blandar själva (för långt till betongfirman).

Då kör jag på markberedningen som jag gjort hittills. Farsan hade osb-skivor över som han skulle ta med till formen, är det ok?

Jag har en rätskiva och bygger då ramen med fall 1cm/meter. Tar rätskivan och drar av och får rätt fall.

Då plattan är ute så vill jag inte att den ska bli allt för hal. Är det då man använder verktyget svärd för att glätta ytan?

Mvh
 
Glättar du ytan med stål blir den mer eller mindre hal beroende på hur ihärdig du är.
Jag gick över min yta med en putsbräda i plast när betongen brunnit så pass att det gick att stå på knä på en cellplastskiva. Jag tycker den ytan som blev är perfekt för en platta framför ytterdörren, liten risk att halka på den.
 
Tackar, inköp av putsbräda istället för svärd då.
 
Glättad yta blir hal utomhus. Du ska bara brädriva den.
 
Med andra ord, när den är någorlunda hård så dra med en bräda fram och tillbaka!?
 
Det brukar vara lagom att riva den när den är så hård att det blir märken på den när du går på den. Jag brukar köra cirkelrunda rörelser med rivbrädan. Jag vet inte om det är rätt men ibland har jag vattnat lite försiktigt för att få ett bättre resultat på rivningen.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.