Hejsan!
Har en bra fråga till er som kan mer än mig.. om man nu skulle vilja göra en uteplats/balkong eller liknande 1.5 meter upp.. och funderar på alternativ till trä.. hur gör man det på bästa sätt? och vad är för och nackdelar för olika sätt?

Hur går man tillväga för att gjuta en pelare/plint? lättare eller svårare att mura en? Vad ska man tänka på? Hur dimensionerar man för sådana..?

Tackar på förhand!
MVH Sandra


PS - skiljer det något på om man vill ha pelare som är ca 3 meter höga? - DS
 
Jo gränsen för bygglov brukar väl vara betydligt lägre.. men det ska vi givetvis kontrollera innan vi påbörjar ett sådant projekt. Men huset/gården i sig ligger mitt ute på landet utan grannar, så man får ju bygga till en del utan bygglov om jag har förstått saken rätt :) (men än en gång, ska givetvis kolla det innan ändå!).

Är det någon skillnad /fördel/nackdel.. på att välja att mura upp en pelare (om man nu ens kan det?????) typ i form av block liggandes "omlott" i rad.. vs att gjuta en hel stople/pelare på en gång? (stor prisskillnad?) :rolleyes:

Uteplatsen i sig skulle bli ungefär 4 meter lång och 3 meter bred (3 meter från huset och rakt ut alltså) :)

Ska kika på länken!
Tack för tips och input..

MVH Sandra
 
Murning gör man främst ur estetisk synpunkt t.ex om tegel skall matcha fasad. Murning tar längre tid (pelaren måste muras i steg), pelaren blir tjockare, grundsula/plint måste ändå gjutas, pelaren blir känsligare då längsgående armering saknas. Det blir även dyrare att mura jämfört med att gjuta.
 
Ah okej, då låter gjutning "hela vägen" mycket bättre :)

Om du skulle få chansa, hur många "pelare" skulle du tro att det behövdes för att bygga en fristående 3x4 m altan/balkong? (bara så jag får ett hum om hur det skiljer sig mot trä) :)

Tack tack!
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.