Jag ska bygga en farstukvist och funderar lite över om jag ska gjuta plintar eller köpa färdiga. Blir det bättre och billigare med hemmagjutna eller blir det lika bra med färdiga (jag har inte köpt färdiga tidigare)?

När jag kollar priserna på t ex byggmax så blir det nästan billigare att köpa färdiga (om man räknar in allt arbete).

Tanken är att jag ska skruva fast stolpar på plintarna och fästa bärlinan i stolparna.
Underlaget är jord och fast lera.
 
Redigerat:
ingen?
 
Det beror delvis på vad du har för jordmån och hur många plintar du ska ha. Det är rejält meck att gjuta själv, så är det bara ett litet antal så kan du köra med färdiga.
 
Jag gissar på två stycket till farstukvisten. Jag tänkte att den skulle bli 4 m2 (2x2) och en bärlina i väggen.
 
Köp färdiga, ingen idé att palta med rör och blanda cement för två plintar.
 
Perk skrev:
Köp färdiga, ingen idé att palta med rör och blanda cement för två plintar.
Det var så jag tänkte.

Beroende på hur långt vi hinner så tänkte jag även fixa plintarna för altanen. Den kommer att bli 50-100 m2 stor (beroende på vem som får sin vilja igenom). Då kanske det kan vara ide att blanda eget?
 
Vi har i hela vårt husbygge försökt att göra en avvägning mellan att köpa saker färdigt/köpa in hantverkare och att göra själva. Vad är värt att köpa och vad är värt att göra helt enkelt.

Nu håller vi på med just plintar till en spalje vid tomtgränsen och där kom vi fram till att köpa byggmax plintar var det bästa. Inte värt pengarna man sparar jämfört med arbetet att mecka med cementen. Vi behöver 26 plintar nu och möjligen fler sedan.
 
När jag skulle fixa plintar till staket kom jag fram till att det rent ekonomiskt var ungefär hugget som stucket. Däremot insåg jag att det skulle bli mycket enklare att få stolparna helt lodräta och exakt i linje om jag gjöt själv, för då kunde jag ju justera stolpskon i den blöta betongen.

Men så har jag fått en gammal tombola av svärfar också, det underlättar ju rätt mycket ;)
 
Jag kommer att gjuta för farstukvisten och sedan blir det köpes till altanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.