Jag har ett projekt där jag ska smälla upp ett mindre bryggeri (för hemmabruk). Jag har två alternativ där jag kan göra det.

Antingen ett gammalt brygghus från tidigt 1800-tal eller nuvarande carport.

I båda fallen måste vatten dras in, även om carporten ligger vägg i vägg med rum där vatten finns och det blir därmed mindre bökigt. I fallet med uthuset ska dessutom el dras in.

Problemet är egentligen inte det (även om det är en del av hela ekvationen) utan att jag måste lösa golvsituationen. I carporten finns nu jord. Den står på plintar som är nedgrävda och den är jäkligt stabil (har stått mot ett antal rejäla stormar).

I uthuset ligger grus och ett lager tegel (som lätt går att ta bort), men stommen som uthuset står på är gammalt timmer.

Kort sagt står jag inför ett par olika val och behöver lite inspel.

Det jag funderar på är om det går att gjuta ett golv på det ena eller det andra stället och hur jag i så fall ska tänka kring befintlig konstruktion?

Bifogar två bilder hur det ser ut vid plintar respektive timmerstomme.

Carport
Jordgolv med plintgrunder i en carport, synlig stabil träkonstruktion och spridda småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rödmålad trävägg med en betongplint vid gränsen mot marken, omgiven av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uthus
Närbild av ett golv i ett gammalt uthus med ojämna tegelstenar och grus som underlag mellan träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grus och tegelstenar på marken i ett äldre brygghus med solljus som sipprar genom plankväggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.