Hej,

Jag håller på att renovera ett gammalt hus från 1890. Jag velar fram och tillbaka mellan att gräva ut de gamla golven och gjuta platta eller att bara gräva ut och isolera.

Jag ska ha furuplankgolv när allting är klart och därför har jag fått tips från flera olika personer att det är bättre att bara gräva ut, lägga plast, isolering , reglar, golvvärme, golvplank. Detta skulle enligt dem vara bättre och framförallt billigare än att gjuta en platta.

Själv känner jag att det finns en trygghet i att gjuta eftersom det har en viss uppstagande effekt på huset, dessutom tror jag att värmen i plattan till viss del fortplantar sig till väggarna och håller dem torra. Samtidigt så förlorar man mycket av värmen när man lägger plyfa och golv på betongplattan, bättre med sten isf.

Är det någon som har gjort enligt metoden med att bara isolera, blev det tillfredsställande?

Andra synpunkter?

/Larre
 
Besiktigade just ett hus med liknande golvproblem. Golvbjälkar lagda direkt i en sandbotten mellan husets grundstenar. Doch har det trängt upp fukt i sanden och det börjar nu märkas på golvet vid husets ytterväggar, och i ett rum är hela golvet ruttet.

Besiktningsmannens åsikt var att enda hållbara lösningen var att gräva ut och göra en betongplatta med singel och isolering under. Isoleringen bör vara cellplast och man inte för tjockt lager så att marken under riskerar att bli för kall.

Mitt krux lär väl bli att frakta ut all sand från huset.. blir väl många skotkärreturer.. eller om man kan hyra ett transportband så att man iallafall har det utanför huset..
 
  • Gilla
TomasBolin
  • Laddar…
PerAnn skrev:
Besiktigade just ett hus med liknande golvproblem. Golvbjälkar lagda direkt i en sandbotten mellan husets grundstenar. Doch har det trängt upp fukt i sanden och det börjar nu märkas på golvet vid husets ytterväggar, och i ett rum är hela golvet ruttet.
Vi har ungefär samma förutsättning men frågan är väl egentligen hur man bäst använder golvvärme när man kör trägolv, förlorar man mycket på att lägga golvvärmen i betongen eller ska man lägga den ovanpå närmre plyfan och planken? Jag har helst den i betongen, min känsla säger att det ska vara bättre.

Mitt krux lär väl bli att frakta ut all sand från huset.. blir väl många skotkärreturer.. eller om man kan hyra ett transportband så att man iallafall har det utanför huset..
Vi har precis brutit upp golven och ska snart suga ut sanden mha sugbil från Sydvac, det kostar en slant (1900:-/h) men det går snabbt och man sparar ryggen. De erbjöd sig också att blåsa in makadamen på plats samt nivellera den med laser.

/Larre
 
Låter intressant det där med att suga ur sanden!
Vi har bestämt oss för att köpa huset som vi besiktade så jag gissar att vi kommer sättaigång runt jul.

Får nog börja att provgräva lite så man får koll på om det finns annat än bara sand i grunden.. men är det möjligt så skulle det ju vara smart att suga ut det.

Hur stor yta hade ni? och hur lång tid tog det?

Jag har inte kommit så långt som att fundera på hur vi ska värma upp huset i framtiden. Tänkte att man nog får rådfråga något energisnubbe som kan fundera på helheten.. finns bara några enstaka el element i dag och så vedkaminer.

/Per
 
PerAnn skrev:
Får nog börja att provgräva lite så man får koll på om det finns annat än bara sand i grunden.. men är det möjligt så skulle det ju vara smart att suga ut det.

Hur stor yta hade ni? och hur lång tid tog det?

Jag har inte kommit så långt som att fundera på hur vi ska värma upp huset i framtiden. Tänkte att man nog får rådfråga något energisnubbe som kan fundera på helheten.. finns bara några enstaka el element i dag och så vedkaminer.
/Per
Vi kommer inte att göra hela bottenytan i detta skedet mest för att vi vill kunna flytta in i januari (fick huset den 1:e november). De rummen som vi ska gjuta (eller inte gjuta) i är ca 70m[sup]2[/sup] och när vi provgrävt så har vi stött på både sand, lera och makadam i olika lager i olika rum.

Jag vet inte hur lång tid det tar att suga ut, utsugaren  ;) har inte varit där ännu, hoppas han kan komma på torsdag. En gissning är 2 dagar max.

Vi har jordvärmepump och kommer att installera golvvärme på något sätt sedan funderar vi på att plocka bort elementen. Imorgon kommer en byggkonsult som ska få svara på massvis av frågor, bland annat om man kan plocka bort de gamla elementen.

/Larre
 
Jaha, idag var konsulten på plats och delade med sig av sina erfarenheter och lärdomar.

Vi kom fram till att jag ska köra med en gjuten platta med 300 isolering, det var väl det jag trodde. Dock så tyckte han att det var onödigt med makadam under plattan.

"Har du 300mm isolering så räcker det som kapillärbrytande skikt, lägg 50mm sand under istället."

Jag tycker att det låter vettigt men vad tycker ni andra?

/Larre
 
Den risken som vår besiktningsman påpekade med att lägga mycket isolering i golvet var att marken under inte skulle får så mycket värme från huset och då riskara att tjälen kryper in under huset. han rekommenderade runt 200mm.

Nu har vi skrivit kontrakt på huset och fått nycklar.. så vi har troligen samma arbete framför oss! :)

/Per
 
Intressant tanke, vårt hus ligger i Lund och där är inte tjälen så kraftig men norröver så rekommederas det ju ännu mer isolering och då borde problemet i så fall bli ännu större.

Sugbilen har börjat sitt arbete och jäklar vad det går... tills man kommer till leran  >:( nu måste vi manuellt hacka oss ner sista biten så att de kan suga ut det sista. Det slår fortfarande att stå och gräva för hand men det blir dyrt. De tar 1900:-/h för bilen med två man, sedan tror jag att tippkostnader tillkommer. Jag hoppas dock fortfarande att de ska hinna allting på två dagar.

/Larre
 
Jag har fått lite olika bud när man kolla runt om rekomenderad tjocklek på isolering. Men det beror säkert en hel del på markförhållandet på platsen. Vårat hus ligger en bit söder om Lund en bit utanför Trelleborg. Så det tillhör också de södra delarna av landet.

Vi bor just nu i Lund men kan förhoppningsvis ha kommit så lång med renovering att vi kan flytta ner om 4-6 mån.

/Per
 
Tjena,
Har också ett 1800-tals hus (skånelänga) utanför Lund. Undrar om du fick svar på din originalfråga? Dvs om lämplig grundmetod utan betongplatta. Vi ska fixa ett rum på 10 kvm och av olika anledningar vill vi inte gjuta i detta läge (möjligen vid ett senare tillfälle). Efter många tips och trix från mer och mindre kunniga kamrater funderar jag på att gräva ur och ha följande material:
-geotextil
-makadam 150 mm
-frigolit 100 mm. Inte "vanliga" 200 mm, för att inte tjälen ska gå upp för mycket under huset (man ska ju inte förändra förutsättningarna för mycket på gamla hus). Sa er byggkonsult inget om detta?
-plastfilm
-spånskiva
-brädgolv som skruvas i spånskivan.

Mitt bry är hur jag ska få isoleringen nivellerad på makadamen (inte jättelätt att få helt slätt kan jag tänka) så att spånskivorna hamnar jämnt och horisontellt över hela ytan.

Vad tror du om detta? Har du någon kul info som gör mig klokare?
Förresten vet du var man kan hyra transportband för att underlätta urgrävningen (vi kör på muskelvarianten)?

mvh

/alex
 
Hej,

Vi gjöt igår och hittills ser det bra ut  :p

Vi la ut 5cm singel 8-18 som grund för cellplasten, packade det med en padda och nivellerade det med laser.
Sedan la vi ut 3 lager med cellplast alltså 30cm, när vi la ut den så fick vi justera singeln lite så att de inte vippade för mycket. Min betongare tyckte att det var helt ok om cellplastskivorna inte låg helt i nivå med varandra, ett spel på 2cm var ok enligt honom. Om man hade pillat mer med det kunde man säkert fått de att ligga riktigt stabilt. Viktigt är att man lägger cellplasten omlott i skarvarna. Cellplasten köpte vi från Leif Tjälldén, om man beställer över 200m[sup]2[/sup] så får man det fraktfritt (kanske inte intressant för alex_b).
Golvvärme från LK Lagerstedt & Krantz
Armeringsmattor från ByggMax hopnajade med en rutas överlapp.
El, nätverk och vattenrör.
Betong 10cm från Cliffton, vibbfri självnivvelerande och inpumpad med pumpbil.

Nästa steg efter att betongen torkat blir:
Ångspärr, 12mm plywood, furugolv

Jag pratade också med en massa mer eller mindre kunniga kamrater och fick en massa olika emotsägande tips. Jag bestämde mig för att lyssna på en utbildad konsult, en kunnig betongare och rekommendationer från tillverkare.

Hyrmaskiner i Lund har det mesta som man behöver, prata med LOPe han är en go kille.

/Larre
 
OK, kul att det går framåt för er! Måste kännas som ett stort steg att nu fått betongen på plats.
Tack för tipset, ska kolla med Hyrmaskiner i Lund om de har transportband. Vill du dela med dig namnet på konsulten också? Behöver nämligen även ett expertutlåtande på några sättningssprickor vi har i fasaden.
/alex
 
Konsulten heter Claes Karlsson och här kommer hans info från Eniro:

Bjärreds Byggkonsult AB
Krokv. 1, 237 41 BJÄRRED  
046-29 45 01
Fax   046-29 32 71
Mobiltfn   070-329 45 01
E-post   bj-byggkonsult@lund.mail.telia.com
 
Kanon, tack!
Vilket sammanträffande! Vår gård ligger precis utanför Bjärred, så han behöver inte köra så långt precis. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.