Funderar på att bygga form och gjuta egna balkar ovan fönster till källarplanet. Har ingen koll på priserna på dessa men har hört att de är jäkligt dyra.

Någon som gjort detta själv? Vilken storlek på armeringen skall jag ha och hur många järn/balk?

Ska göra 2 st 4x0,20x0,35m samt 2 st 2x0,20x0,35m

 
Måste du gjuta?

Går det inte bara att bila upp för en stålbalk, fixera med brickor och expanderbetong?

 
Nu fattar jag ingenting....förklara så är du snäll..
 
Jag öppnar upp för en ny dörr i en bärande kärnvägg.
Jag avlastar taket och sedan bilar jag upp vid taket så brett som döröppningen blir + 15 cm på varje sida. Använder brickor som jag slår in för att se till att balken ligger mot tak. sedan lägger jag på expansionsbetong och efter puts. Enkelt och billigt.
 
Jag tog upp ett hål i källarmuren för ny källardörr, jackade ur 25cm i överkant på varje sida om dörrhålet, byggde en gjutform med lagom storlek i plyfa och armerade med tre st 12mm järn i underkant på balken, fyllde sedan på med K40. Det besvärligaste var väl att få balken på plats... ;)
 
Om man gjuter egen balk så är det väl risk för att betongen leder ut värme?
 
kurt skrev:
Om man gjuter egen balk så är det väl risk för att betongen leder ut värme?
Den risken är väl lika stor oavsett var nånstans balken är gjuten? Samma material ger samma egenskaper...
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Balkar i leca har ju bättre isolering än balkar i betong. Man kan visserligen göra egna balkar i leca, men det är ju lite mera komplicerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.