Jag har för avsikt att bygga en betongtrappa utomhus längs husgrunden. Som det ser ut nu blir stegen 18cm höga och 26cm djupa.Färdiga trappsteg är uteslutande 15cm höga vilket skulle innebära ett stegdjup på 20cm. Det är för litet. Alltså återstår att "skräddarsy" en trappa. Gjuta själv eller beställa.

- Vilka krav är det på betongen som man skall använda till trappgjutningen? Fick höra lite om att den skall vara fri från luftbubblor och vattentät. Detta är alltså intressant vid egengjutning.

- Har någon tips om betongtrappetillverkare i Göteborgsområdet.
 
I
Tja du... Varför 15 cm i steghöjd och 20 cm i stegbredd skulle vara rätt, förstår jag inte. Steglängden (2xh+b) ska ligga mellan 57-63 cm och det kommer din skräddarsydda trappa att göra (62 cm) men inte den första (50 cm). Så du gör nog rätt i att gjuta den själv på plats.

Oavsett btg.kvalitet ska du se till att få en tillsats med luftporbildande medel och ha ett fall på plansteget så att vattnet kan rinna av. Det vatten som event. kan stå kvar och tränga in i btg.-en och sen frysa till, kommer då enbart att spränga väggarna mellan cellerna, inte trasa sönder hela trappan för dig.
__________________
Byggaren
 
Tack! Precis vad jag ville höra.
Vi har för avsikt att blanda betongen själva. Den luftporbildande tillsatsen; har du ett produktnamn? Finns det som färdigblandat bruk?
 
I
Tyvärr inget produktnamn, men hör med närmaste btg.station. De har färdigblandad btg. med sådan i.

Överkurs:
Om du vill ha en btg.trappa som verkligen står emot allt (även mekanisk nötning) kan du försöka hyra/låna en vakummsugutrustning hos någon uthyrare. När du har gjutet trappan lägger du på en ram med sugduk och kopplar till sugen och drar ur vattnet ur stegen. Det tar inte lång stund/steg. Sen bort med ramen och på med en 12 mm Korodurblandning, som är ett mycket hårt ballastmaterial. På med ramen, sug ut vattnet, bort med ramen och stålslipa ytan. Låt härda minst 7 dygn. Sen kan du försöka knacka loss btg. Lyckas du få mer än ett märke i ytan är du att gratulera.
________________
Byggaren
 
För att få en beständig trappa skulle jag definitivt köpa färdig betong. Du ska ha ett vct lägre än 0,40 och med luftporbildare.

Exponeringsklasser typ: XC4, XF4, XD3 (ring t.ex. Betongindustri och prata med dom, kunniga och trevliga allt som oftast.)

Tänk på att folk kan få för sig att salta trappan, då blir betongkvalteten ännu viktigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.