Mors !

Jag har för mig att jag har sett detaljerade bilder från nån i forumet där man gjöt en entrétrappa osv. Hur komplicerat kan det bli ?

Skulle gärna vilja hitta dom detaljerade bilderna från den som gjöt här i forumet .. vore kalas, har sökt halva kvällen :-/
 
Tackar tackar ;)

Nu återstår det bara att hitta det inlägget på forumet som jag såg för några månader sen där det också fanns detaljerade bilder på någon som gjöt en entré trappa. Om någon kommer över inlägget så blir jag oerhört tacksam.
 
M@ZE skrev:
Tackar tackar  ;)

Nu återstår det bara att hitta det inlägget på forumet som jag såg för några månader sen där det också fanns detaljerade bilder på någon som gjöt en entré trappa. Om någon kommer över inlägget så blir jag oerhört tacksam.
Komplexiteten är beroende på antal steg, om det är motgjutning, hängform, kupa och eller man skall gjuta stödmur... Men en fyrkantig tingets med 2 steg slår man ihop på en förmiddag och kräver istort sett ingenting i armeringsväg...
Men eexakt vad vill du åt så kan du säkerligen få ett antal tips..Personligen har jag i min tidigare karriär som timris spikat ett antal trappformar av olika modeller allt från 2 stegs entre till fribärande spiraltrappa...
 
Tackar mr z .. jag skall ta en bild på hur det ser ut och hur jag har tänkt. Vore kalas om man kan få tips sen hur man skall gå tillväga.
 
Vi nöjde oss med att gjuta första steget själva (eftersom det skulle bli en plattform med större mått än resten av trappan). Vi hade nog tänkt att vi skulle gjuta allt själva, men kom fram till att köpa betong + allt jobb vida översteg smärtan att öppna plånboken... ::)

En måttbeställd 3-stegstrappa utan finish (vi ska lägga skiffer på den) kostade om jag minns rätt ca 14' inkl frakt i höstas. Vallentuna Trädgårdsmaterial anlitade vi.

Nu är det här förstås ett ganska onödigt inlägg eftersom du redan bestämt dig för att göra det själv...
 
Jo sant, har bestämt mig, inte så mkt jobb verkar det som + att betongen inte kostar mer än 2000:- (45 säckar) ger ca 500 liter betong ..

Kommer att vara en platta .. ca 15cm hög max (1 trappsteg) och 6kvm yta.
 
Jag har för mig att det gick åt 20 säckar betong för vår plattform - som dessutom gjordes ihålig (vi gjorde en ram och fyllde upp resten med grus som vi redan hade hemma)! Dvs det går åt bra mycket mer än man kan tro...

Men det är klart, är det bara ett trappsteg som ska gjutas är det nog värt att göra själv ändå.

Förlåt, ska sluta svamla i din tråd nu...
 
Inga problem koko, det blir ca 6kvm stor och fick också tipset att fylla med tegelstenar så man slipper köpa så mycket betong. Jag skall försöka få tummen ur och bifoga en bild hur jag har tänkt.
 
Nuså har jag äntligen fotat entrén. Tanken är att gjuta en en platå efter linjerna jag ritat upp i gruset. Storleken blir väl ca 6-7kvm, och 1 trappsteg högt. Sen har jag tänkt att lägga sten på den gjutna plattan.

Hur bör man gå tillväga för att gjuta ?

Kan man lägga ner ex Isolerings skivor för att det inte skall gå åt så mkt betong ?

Mycket tacksam för tips
 
  • PICT1369_edit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6 kvadrat och 15 cm är 900 liter betong så det är lite mycket för dig.

Jag är förvisso inte proffs i magnus klass men jag skulle kunna tänka mig lite välpackat grus i botten och sen ett lager 50 mm frigolit för att få ned tjockleken på betongen till 7-8 cm. Då hamnar vi inom 500 liter betong. Kom bara ihåg att lägga i ett armeringsnät och helst ett varv armering längs ytterkanterna också så att det håller ihop.

Svårt att se på bilderna men klarar du 15 cm utan att du tar i väggpanelen?

Alternativet till betong är att du gör ett litet trädäck istället. Kräver mer underhåll men enklare att göra.
 
mats_o, tack för reflektionen.

Det stämmer, min tanke är också att lägga ner nån typ av frigolit för att minska mängden betong. Underlaget är idag packat och känns förberett för att köra igång. Tanken är att ligga under träpanelen en bit .. behöver nödvändigtvis inte vara 15cm utan det blir som det blir.

Men hur skall man sluta tätt på vänsterkanten och den främre kanten ? svårt att fästa en tjock regel i något vilket jag behöver göra innan gjutningen.

Behövs det någon dränering eller liknande i botten ?

Många frågor .. men lika bra att göra det så bra och rätt från början som det går.
 
mats_o och koko .. har ni några fler reflektioner så skulle det uppskattas.
 
Oh, jag har lite dålig koll faktiskt, får väl erkänna att det var sambon och kompisen snickaren som skötte själva jobbet...

Men om jag inte minns fel packade "vi" stenkross ca 15 djupt, skruvade ihop en ram av plankor som lades mot husgrunden (tror inte att den behövde fästas fast faktiskt, utan att den höll sig på plats ändå), och sen blandades betongen och hälldes i. Klart på några timmar, och dagen efter tog vi bort träramen. Sedan fyllde vi upp hålet i mitten med stenkross och fick resten av trappan levererad.
Ytskiktet behövde vi inte tänka på eftersom vi ska plattsätta trappan. Tur var väl det eftersom det började regna och droppa från taket innan det hade stelnat helt...

Om husgrunden är ordentligt dränerad skulle jag inte gräva ur för att dränera extra under trappan. Men det är jag det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.